Het geheim van voeding (en neem je tijd)

Zoals ik al in mijn vorig blog aangaf ben ik vaak druk in mijn hoofd. Ik wil alles in een zeer korte tijd doen, en daardoor laat je weleens steken vallen. Toen mijn kinderen nog babies waren, deed ik alles tegelijk, voeden, strijken, stoffen, luiers verschonen, en twee dagen buitenshuis werken. Soms wist ik van voor niet dat ik van achter leefde, maar ik heb het gered. En alles loopt ook wel automatisch als er maar geen kink in de kabel komt. Vandaag de dag probeer ik het wat meer te doseren, dat zal ik ook wel moeten, want in de afgelopen 6 jaar kwamen er behoorlijk wat kinken in de kabel, op zowel geestelijk als lichamelijk niveau. En je dan nog afvragen hoe het kan dat jij al die gebeurtenissen niet kan handelen, enfin het is verleden tijd, en ik ben weer aardig op de goede weg al zeg ik het zelf. Dit jaar heb ik met mezelf afgesproken dat ik iedere maand met een vriendin uit eten ga, en tot nu is dat gelukt. Je krijgt er energie van, van mensen, en gezelligheid, tenminste dat hoor je te krijgen van vrienden. Maar soms kost het je energie en dan moet je heel snel wegwezen. Deze maand ga ik uiteten met mijn allergrootste vriendin, namelijk mijn moeder. De vrouw die ik als voorbeeld stel. De vrouw die mij het leven gegeven heeft, mij met liefde gevoed, getroost en verzorgd heeft. Al denk ik soms anders dan haar, heb ik ook veel van mijn vader, ik hoop altijd op erkenning van haar. En ik denk dat ik daar als kind niet alleen in sta. Ik geloof namelijk dat ieder kind wil dat zijn of haar moeder / vader trots op hun is. Mijn kinderen horen tenminste een paar keer in de week dat ik trots op hen ben. Gewoon omdat ze zijn wie ze zijn, of omdat ze ergens voor gevochten hebben, en of de uitslag gewonnen of verloren is, hun doorzettingsvermogen en incasseringsvermogen maakt mij dan weer trots.

Van de week zag ik bij RTL late night #RTLLN een vrouw over Ritalin. De vrouw zelf had een niet zo leuke jeugd gehad, haar kinderen hadden ADHD, en konden niet zonder de Ritalin. Er wordt gezegd dat het geneesmiddel gevaarlijk is. Maar als je kind geen raad meer met zichzelf weet omdat het zo druk is in zijn/haar hoofd dan wil je natuurlijk als ouder het beste voor je kind.  Zoals ik hierboven al aangaf heb ik ook vaak een druk hoofd, omdat ik dus alles in korte tijd wil doen. Maar sinds vorig jaar ben ik overgegaan op omega 3 tabletten, ik bedoel ik was toch al druk bezig met voeding, en het gezonder maken van mijn lichaam en geest, dat ik dit ook ben gaan proberen, en met succes kan ik wel zeggen. Ik slik elke morgen (soms vergeet ik het weleens) twee pillen omega 3 en ik kan echt zeggen dat ik minder concentratieproblemen heb. Waar ik twee jaar geleden nog zoveel dingen kwijt raakte, fouten maakte, heb ik daar het laatste jaar aanzienlijk minder last van. Misschien een tip voor kinderen met een druk hoofd? Er moeten toch kruiden zijn die dit kunnen genezen in plaats van syntetische middelen? ADHD wordt ook weleens een mode ziekte genoemd, maar ik  wel waarom het bestaat, we worden ook maar overspoeld met informatie, dmv televisie, internet, school, en de kinderen moeten maar meer, meer en meer. En als je als ouder zegt dat het wat jou betreft wel wat minder kan, wordt je nog raar aangekeken ook.

 

je denkt dat je zoveel moet
je denkt dat je zoveel moet

Het afgelopen jaar ben ik meer bezig geweest met voeding. Natuurlijk at ik altijd al wel gezond, maar nu is daar s morgens de smoothie bijgekomen. Ik heb geleerd dat kruiden, groenten, vruchten en fruit, een geneeskrachtende werking hebben.

Smoothie’s met wortel, gember ananas en sinaasappelsap is niet alleen lekker maar ook heel erg gezond.

Wortel: deze groente staat er bekend om dat ze goed voor de ogen zijn. Wie kent de mop niet heb je ooit een konijn met een brilletjes gezien. Maar wisten jullie ook dat wortels:

Obesitas,Bloedvergiftiging,Tandvleesziekten,Imsomnia (slapeloosheid),Nierontsteking,Leverziekten
Alzheimer,Pijn bij het urineren,Colitus (dikke darmontsteking),Aften tegen gaan. Wortels zitten vol antioxidanten en antioxidanten bestrijden de vrije radicalen in het lichaam, vrije radicalen richten schade aan in het lichaam en zorgen voor ziektes.Reden genoeg dus om eens een lekker worteltje te nemen.

Gember:

Gember bevat vele fytonutriënten genaamd gingerol en shoagol die ontstekingsremmend werken bij zowel acute als chronische ontstekingen. Meer gember toevoegen in je voedingspatroon, kan dus helpen om ontstekingen onder controle te krijgen. Een lekker en eenvoudige manier is om een schijfje verse gember aan je kruidenthee toe te voegen. Gember werkt niet alleen bij ontstekingen, maar helpt ook bij misselijkheid en spijsverteringsklachten. Plus, je kan het heel goed invriezen. Handig dus als je er steeds maar een klein beetje van nodig hebt.

Gember
Gember

Ananas:

Ananas versterkt het immuunsysteem
Verse ananas zit boordevol vitamine C. Deze vitamine versterkt het immuunsysteem, het bindweefsel, help bij verkoudheid en tegen infecties, en versnelt de wondgenezing. Vitamine C is dus erg belangrijk voor ons lichaam om gezond te blijven. We kunnen vitamine C absoluut niet missen! In ananas profiteer je het meest van vitamine C als je hem rauw eet.

Ananas werkt ontstekingsremmend
De ananas zit vol met een ontstekingsremmend enzym: bromelaïne. Het enzym bromelaïne helpt tegen weefselzwelling van bijvoorbeeld artrose, bronchitis, spataderen, reumatoïde artritis, verstuiking en verrekking. Bromelaïne werkt ook nog eens pijnstillend; goede reden om extra ananas te eten wanneer je last hebt van ontstekingen! Bromelaïne heeft nog een goede eigenschap: het kan reizigersdiarree verlichten. Bromelaïne verjaagt namelijk de bacterie Escherichia coli (vaak E. coli genoemd) die voor reizigersdiarree verantwoordelijk is.

een heerlijke frisse smaak en super gezond
een heerlijke frisse smaak en super gezond

Ananas versterkt de botten
Mangaan is een spoorelement dat in ananas aanwezig is. Mangaan werkt vooral als een co-enzym. Een co-enzym is een onderdeel dat nodig is voor andere enzymen om hun werk te kunnen doen. Mangaan is noodzakelijk om sterke botten en kraakbeen te behouden. Hoewel mangaan in het lichaam in heel kleine hoeveelheden voorkomt, is dit spoorelement toch niet onmisbaar. Mangaan is het meest te vinden in de botten, lever, nieren en in de

Ananas zorgt voor een goede spijsvertering
Ananas bevat oplosbare vezels. Oplosbare vezels zorgen voor een goede spijsvertering en kunnen ook helpen bij diarree. In de darmen worden voedingsvezels bewerkt door bacteriën. De stoffen die tijdens dit bewerkingsproces vrijkomen, zorgen ervoor dat de ontlasting soepel en blijft. In geval van diarree zorgen deze stoffen juist dat de ontlasting niet te dun wordt.

Ananas helpt de bloedsuikerspiegel stabiel te houden
De oplosbare vezels die ananas bevat, heeft naast een goede spijsvertering nog meer voordelen. Pectine is zo’n oplosbaar vezel. Pectine helpt bij het verlagen van een hoog cholesterolgehalte. Pectine zorgt er ook voor dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Vooral voor mensen met suikerziekte is dit voordeel van groot belang. Pectine komt alleen vrij als je de ananas eerst verhit voordat je hem opeet.

Ananas verlaagt de cholesterolspiegel
In ananas komen plantensterolen voor. Deze stof zorgt ervoor dat het slechte cholesterol minder vanuit de darmen wordt opgenomen. Hierdoor kan het cholesterolgehalte verlaagd worden wanneer je regelmatig ananas eet. Door het verlagen van het cholesterolgehalte, wordt de kans op hart- en vaatziekte ook kleiner.

Ananas helpt bloedarmoede voorkomen
In ananas zit veel van het mineraal ijzer. IJzer zorgt voor de transport van zuurstof in het bloed. Een onmisbaar mineraal voor het lichaam! IJzer bestaat in 2 vormen: heemijzer (komt voor in vlees en vis) en non-heemijzer (komt voor in plantaardige voedingsmiddelen). In ananas komt het plantaardige non-heemijzer voor.

Ananas geeft ons energie
Dankzij de aanwezigheid van thiamine (vitamine B1) geeft ananas ons energie. Thiamine zorgt voor de verbranding van koolhydraten waardoor we energie krijgen. Verder speelt deze vitamine een belangrijke rol in het zenuwstelsel.

En als laatste de sinaasappel:

Wist je dat?

In veel talen het woord voor de kleur oranje en sinaasappel hetzelfde is.
Bij bomen in de tropen de kleur van de sinaasappel groen of groengeel blijft, ook als ze rijp is. Dat komt omdat er voor de kleur oranje koele nachten nodig zijn, die ontbreken in de tropen.
De kleur van de schil van de sinaasappel geen enkele invloed heeft op de smaak.
In geen enkele vrucht zo veel antioxidanten zitten als in sinaasappels. Er zijn er zeker 170 verschillende aangetoond. Daarvan behoren zestig tot de flavonoïden, die worden beschouwd als de meest effectieve vangers van vrije radicalen.
Één sinaasappel per dag de kans op mond-, strottenhoofd- en maagkanker verkleint met maximaal 50 %. Dit blijkt uit een studie van de Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization (CSIRO), het Australische zusje van TNO. De Australische studie is een optelsom van 48 eerder gepubliceerde studies uit binnen- en buitenland.
Uit deze zelfde studie naar voren is gekomen dat één sinaasappel per dag de kans op een beroerte met 19 % doet afnemen.
Het eten van sinaasappels de kans op hart- en vaatziekten, vetzucht en diabetes verkleint.
Van alle citrusvruchten de sinaasappel de meeste vitamine C bevat.
Sinaasappels ook eiwit, koolhydraten, kalk en ijzer bevatten.
Ze ook nog eens boordevol vezels zitten.
Sinaasappels een goede invloed hebben op het functioneren van de longen.
Het eten van citrusfruit zoals de sinaasappel ontstekingen tegen gaat. Dit is één van de conclusies uit de Nurses’ Health Study uit de Verenigde Staten. Het blijkt dat de vrouwen die via citrusfruit veel flavonoïden binnenkrijgen, 10% minder ontstekingsstof in hun bloed hebben. Ook is de kans op aderverkalking kleiner.

 

3 thoughts on “Het geheim van voeding (en neem je tijd)

  1. Bij mij allemaal al bekend, en er zijn veel blogs over voedsel en kruiden te vinden met recepten 😉

    Lavendelthee mis ik nog in dit rijtje, de rest eet en drink ik allemaal met regelmaat ook hier is altijd gember aanwezig, voeg het ook maar eens een paar schijfjes toe aan elke soep die je maakt. Doe eens een kom waar je de gember mee hebt gekookt in de koelkast en laat dat staan, merk dat het niet eens zal gaan schimmelen of pas heeeeeeeel veel later dan normaal 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

