Fluoride wel of niet

Een half jaar geleden, ben ik de proef op de som gaan nemen. Ik had ergens gelezen dat fluoride niet zo gezond is. Fluoride is een natuurlijk mineraal en giftig zout. Tot 2008 werd er zowel in Nederland als in Belgie, fluoride aan het water toegevoegd. In andere landen wordt er echter nog steeds kleine hoeveelheden Fluoride aan het drinkwater toegevoegd.

Fluoride zou  tanden harder en sterker maken en cariës minder kans geven doordat het tandglazuur meer zuurbestendig is. Maar Fluoride zou ook ziek maken. Bij een teveel aan fluoride kun je je misselijk voelen, buikkramp krijgen, ademhalingsproblemen en zelfs een hartstilstand. Fluoride zou ook invloed hebben op dementie bij ouderen.

Bij mensen met nierproblemen veroorzaakt dialysewater met fluoride botafwijkingen. Fluoride is tevens verantwoordelijk voor een lager IQ en veroorzaakt neurologische problemen. Gebruikers van fluoride worden over het algemeen wat minder kritisch en gewilliger. En is dat niet precies wat de overheid wil?

Fluoride kan bij de zwanger vrouw de ongeboren vrucht bereiken via de placenta. Daar kan fluoride schade aanbrengen aan de hersenen die nog in ontwikkeling zijn. Ook de hersenen van kinderen worden makkelijker aangetast, kinderen  zouden dommer worden door het gebruik van fluoride.

Fluoride en ook kwik zouden de normale functie van de schildklier kunnen verstoren. De bijdrage van Fluoride zou juist de schildklier vertragen. Vroeger kregen mensen met schildklierproblemen, juist Fluoride toegeschreven, wat feitelijk heel onlogisch is, want waarom zou je een vertraagde schildklier nog meer vertragen?

parodontax fluoride vrij
parodontax fluoride vrij
Na dit allemaal gelezen te hebben, heb ik parodontax fluoride vrije tandpasta gekocht. Dit heb ik tot vorige week gebruikt. ik moest namelijk naar de tandarts, en bij controle zag hij dat ik twee gaatjes had. Dat wil zeggen, een vulling die lekte en een nieuw gaatje. Omdat ik niet een mond vol bruine tanden wil ben ik weer overgegaan op fluoride tandpasta. Maar nu ik dit stukje maak en de informatie weer heb opgezocht, zie ik dat ik het ook op een andere manier kan doen, namelijk dat ik eenmaal per week tandpasta met fluoride gebruik en de rest van de week poetsen met fluoride vrije tandpasta.

In Amerika Staat op iedere tube tandpasta wat de gevaren zijn van fluoride. In de westerse landen wordt dit niet gedaan.

Nu ben ik benieuwd, poetsen jullie ook fluoride vrij of met fluoride, gaan jullie dit na het lezen van dit stukje anders doen?

3 thoughts on “Fluoride wel of niet

  1. Ik heb geen idee of er fluoride in mijn tandpasta zit, zal vast wel, gezien ik Sensodyne gebruik en soms paradontax en dan ook deze. Maar dat heeft weer met mijn tandvlees te maken. Verder gebruik ik ook baking soda met regelmaat om mijn tandvlees goed te houden, daarnaast haalt het ook alle geurtjes weg, ja zelfs van knoflook neutraliseert dat goed. Overigens kun je met baking soda ook zelf je tandpasta maken, ik doop mijn tandenborstel gewoon in de baking soda en doe er dan een laagje tandpasta op.

    Wel weet ik, dat als er met grote koeieletters op staat dat er fluoride in zit? Dan zoek ik een andere, maar de kleine letters lees ik dan weer niet, heb vaak mijn leesbril niet bij mij, hahaha

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

