Zaterdag

Het begin

Vandaag is mijn lief ziek. Hij lag vanmorgen toen ik naar beneden kwam op de bank. Ik moet zeggen dat ik ook wat later uit mijn bed kwam, het is tenslotte zaterdag, en dan wil ik gewoon wat langer in mijn bed liggen. Wat slapen, wat soezen, wat denken. Ik hou van denken s ochtends, ik denk van alles, en s ochtends zie ik eerder oplossingen dan s nachts, want dan zie ik meestal problemen. Nadat ik de kinderen eten had gegeven, (ze zijn nogal verwend door mij, ze hoeven het alleen maar op te eten, en zelfs dat is hun nog teveel) zat ik aan een kopje thee en een tosti. Mijn lief wilde een glaasje water. En zelfs dat was m al teveel.

Dilemma

Ik wilde naar de markt gaan, en ik vroeg aan mijn kinderen wie er met me mee wilde. Misschien had ik dat beter niet kunnen vragen. Mijn jongste wilde niet, mijn oudste wilde wel mee. Geen probleem zul je denken. Echter nadat ik mij gedoucht en aangekleed had, had mijn jongste besloten om toch mee te gaan, en mijn oudste had besloten dat hij alleen met mij wilde gaan. Dilemma, dus ik vroeg mijn oudste waarom hij niet wilde dat zijn broer meeging. Omdat als hij bij de speelgoedwinkel geweest is, en een speelgoedje heeft gehad, hij gelijk weer naar huis wilde, en daar had mijn oudste niet zo heel veel zin in. Maar zei ik, ik kan niet kiezen, ik vind het zielig, ik hou van jullie allebei evenveel. Ik deed nog even stoer naar mijn jongste zoon en zei: sorry maar je wilde eerst niet mee, en nu wel, nu ga ik alleen met je broer. Maar mijn hart bloedde. Toen ik beneden mijn schoenen aantrok en mijn jas, zei ik, ga je toch mee? tegen mijn jongste, en ja hoor, hij pakte zijn schoenen, en jas en daar gingen we met zijn drieën in de auto richting de markt. Mijn oudste waarschuwde mijn jongste nog, dat hij niet moest zeuren, en mijn jongste kaatste terug, dat hij ook vaak genoeg zeurde, het begin van de rit was dus gezellig. Gelukkig viel alles op zijn plek toen we de stad in waren. Eerst naar de Media Markt waar we twee dvd’s haalde, daarna naar de sportwinkel voor gympen, en daarna hadden we de afspraak, dat zij naar de speelgoedwinkel gingen en ik de markt op.  

  

De markt

Bij de groenteboer kocht ik ingrediënten voor de groentesoep. Nog wat fruit en  munt voor de thee. Daarna naar de kaasboer, voor heerlijke jonge graskaas, en oude kaas, twee uiterste. Met een volle tas, liep ik alvast naar de auto, en onderweg proefde ik nog een stukje nieuwe haring op de markt, maar helaas, niemand heeft zulke lekkere haring als mijn visboertje. Terwijl ik met de zware tas zeulde, linkerhand, rechterhand, werd ik op mijn mobiel gebeld. Mijn oudste zoon, waar ik was. Bijna bij de auto, antwoordde ik. Komen jullie er aan? Terwijl ik de tassen in de auto legde, en alvast ging zitten, werd ik weer gebeld, ze stonden op de plek waar de auto normaal altijd stond, en die stond er nu niet. Maar ik heb de auto niet verplaatst zei ik, sterker nog, ik zit gewoon in de auto. Ik stapte uit de auto, en zwaaide, ja ze hadden mij gezien.

Ouders

We besloten nog even langs mijn ouders te gaan, ik had nog een boek voor mijn vader gekocht alvast voor vaderdag, en die wilde ik graag geven, ik wist namelijk niet of daar morgen gelegenheid toe was. Na dit flits bezoekje, mijn vader was blij met het boek, en Floris had nog even een boterham gegeten daar, reed ik naar huis, om soep te gaan maken, mijn eigen verse groentesoep.

   

     

Het Recept

Nodig:

Soepvlees (runderlappen of hacheevlees

Rundergehakt

1 wortel

250 gr sperciboontjes

2 uien

courgette

prei

broccoli

selderij

venkel

oregano

himalaya zout

peper

knoflook

(ik wilde het zonder bouillonblokjes doen, maar vind het toch smakelijker met)

5 vleesbouillonblokjes

vermicelli

  
Je zet een pan water zo’n 3-4 liter met het gesneden soepvlees op het vuur. Als het kookt haal je de schuimlaag weg, (wees er wel op tijd bij, bij mij was het weer overgekookt) zet de pan nu op een laag pitje, en laat het een uur rustig opstaan. Ondertussen snij je de wortel, sperzieboontjes, uien, courgette en prei klein, en die bak je 5 min. Je voegt er oregano, himalaya zout, peper en knoflook toe. Je laat het pan op je gasstel staan zonder vuur. daarna rol je het gehakt tot kleine soepballetjes, en deze voeg je na een uur toe aan de soep. Na een half uur voeg je de gebakken groentes toe, en daarna voeg je de broccoli, venkel, selderie en evt vermicelli toen. Je proeft of het op smaak is, en dan kun je er nog altijd een rood pepertje bij doen. ik ging dus uiteindelijk voor de bouillonblokjes. Maar heeft iemand anders een suggestie om het zonder bouillonblokjes te doen, hoor ik het graag. Na een uur of 3 is de soep klaar om te worden gegeten. Eet smakelijk!

En jij ? Hoe maak jij soep?

22 thoughts on “Zaterdag

  1. Zonder bouillon blokjes, dan zul je de ouderwetse keukenzout moeten gaan gebruiken en per grammen gaan werken per liter, staat in mijn huishoudschoolkookboek ergens. Himalaya zout en zeezout kan ook wel, maar dan lijkt het net of je echt het driedubbele nodig hebt dan van gewoon keukenzout 😉

    Ik gebruik ook gewoon bouillonblokjes, niets mis mee…

    Verder maak ik meestal liever tomatengroentensoep en dan zonder ballen liever met, heel simpel, ik neem een hele grote pan, waar bijna 3 liter in kan uiteindelijk, neem 3 zakken boerensoepgroenten, lekker grof, 2 pakjes liefst van Heinz tomatenprut of met basilicum blokjes van AH, giet dit erover, aanvullen met water, liters tellen, bouillonblokjes erin naar aantal liters…. soms eentje meer… En aan de kook brengen, dan de balletjes draaien, waar ik dan van silvo bijv. een paprika smaak kies. En wachten tot de soep kookt… je kunt er ook nog verse knoflook gewoon inpersen en verse extra paprika bij snijden, wat je wilt. Piment doe ik er nog bij en oregano gedroogd kan ook nog.

    Als de soep kookt, de ballen erbij en klaar is je soep, dit is snel, en goedkoop 😉 En meestal smult iedereen er zo van 😀 Lekker makkelijk vooral.

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Je weet bij ziek zijn, dat kippensoep dan het ultieme wondermiddel is? 😉 Blij te lezen dat het nu al beter gaat 😀 Zolang je het maar met liefde maakt!

        Liked by 1 persoon

  2. Ik maak zelf al jaren geen soep meer sinds ik met mijn huidige partner ben. Zij kookt eigenlijk bijna altijd. Maar toen ik nog soep kookte deed ik dat op de ouderwetse manier. En met een soepbeen!

    Liked by 1 persoon

  3. Vroeger aten we bijna iedere dag nu veen minder en waarom ik zou het echt niet weten
    Er staat nog een doos kervelsoep in de diepvriezer misschien voor vanavond … Je doet me alvast zin krijgen

    Liked by 1 persoon

      1. Hahahaha ja ik weet het ik ben tegen alcohol daarmee,ik kan daar niks aandoen wel slechte ervaring mee en ja…..nu iedereen mag drinken zelfs in mijn omgeving,vrienden ik doe ook terrassen maar niet meer in mijn huis 🙂 Hier is de regel nultollerantie…erg maar iedereen begrijpt me maar al te goed !!!!

        Liked by 1 persoon

  4. Een lekker bord soep is dé remedie om je iets beter te voelen, en ik hoop uit de grond van mijn hart dat het je liefje hielp!
    Voor jou en voor hem:

    Dit is geen gedicht over soep –
    niet de kleur van soep, de geur, de smaak ervan
    noch de sterretjes vet – verschroeiende kussen
    op een tong die gewoon popelt om te branden

    Dit is geen gedicht over soep,
    de delicate beet van wortels,
    het kruidige, zoute zuigen van vocht,
    de peterselie als verfrommelde groene confetti

    Het was tenslotte slechts soep
    – aardappels en vlees en water en zout –
    geen gazpacho, geen chowder, geen bouillabaisse,
    bisque of velouté of vichysoisse

    Dit is geen gedicht over soep
    maar een gedicht over een halfbegrepen ding,
    een snufje van iet hier en daar,
    een soupçon, meer van dit dan van dat
    – het enige juiste bord, een lepel lang genoeg –
    elk kooksel opnieuw een kans
    om de geheime genius van soep te vatten

    Dit is helemaal geen gedicht over soep –
    geen gedicht over soep of gebrek aan soep
    niets te maken met hitte en licht,
    de radio die zoemt in een warme keuken
    een plaats aan tafel.
    © Elin ap Hywel. 1962

    Fijn weekend alle twee, waarin hij hopelijk helemaal herstelt!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

