Reageren

Ik heb een tijd gehad dat ik op veel dingen reageerde, ik snapte bepaalde zienswijze niet, en daarom probeerde ik mensen door mijn reactie een andere kijk te geven. Ik vond het nodig om mensen wakker te schudden. Maar het kostte me op een gegeven moment erg veel energie. Ik leerde dat een ieder een andere denkwijze heeft, en dat iedereen zijn eigen waarheid heeft.

Op Facebook volg ik diverse entertainmentprogramma’s, tijdschriften en kranten. Ik lees vaak even snel de artikeltjes om daarna vooral te genieten van de reacties van de mensen op die artikels, maar vooral de reacties op de reacties zijn hilarisch.

Vaak denk je dat een mens is zoals jij bent en de mensen in jouw omgeving. Meestal passen die mensen ook bij jou, wat heel logisch is, omdat je de mensen om je heen vaak uitzoekt. Degene waar je minder mee hebt laat je in principe links liggen.

Maar als je dan reacties leest dan zie je dat er verschillende soorten mensen zijn, van brutaal tot bedeesd, van asociaal tot sociaal. Het leukste vind ik dat je op bepaalde artikels geen mening mag geven, dan krijgen degene die zich wat negatief uitlaat over een persoon gelijk te horen, waarom volg je hem of haar dan? En “kijk eens zelf in de spiegel alsof jij er zo lekker uitziet” Ik vind het aan de ene kant grappig dat ze diegene die ze eigenlijk helemaal niet kennen zo beschermen. Gisteren reageerde ik sinds lange tijd weer eens op een artikel bij RTL Boulevard, het ging over de trouwreportage van Nicolette van Dam, een prachtige reportage, waar haar kinderen opeens volop in beeld waren, dat vond ik nogal typerend omdat Nicolette normaal gesproken haar kinderen van de achterkant of zonder hoofd fotografeert en zo op Facebook, instagram en noem het maar op zet, het begon te kriebelen, ik wilde reageren, ik kon het gewoon niet onderdrukken, dus schreef ik:

“Zo grappig normaal worden haar kinderen afgeschermd maar ze zal nu wel veel geld krijgen voor haar reportage is de bruiloft ook weer betaald!,,
Er reageerde iemand: tjonge…incontinente azijnzeiker
Vind ik leuk · 1 · Gisteren om 11:56

Iemand vond haar reactie leuk en ik reageerde op haar met van die smileys die tranen hebben van het lachen.

Vandaag las ik bij zo’n entertainment site over Yolanthe en Wesley’s 6 jarig huwelijk. Ook daar waren veel reacties op. Mensen die het leuk vonden, mensen die schreven of ze dit feest wel betalen, anderen die schreven je ben gewoon jaloers.  Ik vind het zo grappig dat men dan zo fel op elkaar reageren, Yo en Wes spinnen er wel garen mee. Dit keer reageerde ik niet. Ze doen maar lekker.

 Want wat willen we  bereiken met onze reacties? Willen we de mensen wakker schudden… Omdat we vinden dat zo’n reportage nep is. Omdat we vinden dat ze kweelen om privacy maar voor geld hun ziel aan de duivel verkopen. Natuurlijk slagen we zo niet met onze reacties in deze opzet. 

Waarom niet? Omdat mensen een bepaald beeld van iemand hebben en daar niet van willen afwijken. 

Dat is natuurlijk iets heel menselijks. Ik heb zo ook mijn idolen waar ik geen kwaad woord over wil horen. Waarom? Omdat er anders niets meer te dromen blijft.

13 thoughts on “Reageren

  1. hahahahaha geweldig stuk weer, en ja er zijn rare mensen op de wereld. Daar ben ik ook allang achter, ik ben ermee gestopt om dat soort dingen eigenlijk te volgen. zo ie zo heb ik er zo weinig mee wat BN Nederland uitspookt 😉 Maar soms is het erg vermakelijk om alleen de reacties al te lezen ja. 😀

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Echt wel, en niet alleen bij BN nederland, maar ook gewoon, wat een onzin sommigen gewoon uit kunnen kramen. En dat daar ook meer energie aan wordt besteed dan dat iemand een simpel antwoord zoekt, een vraag stelt, en dan nul op request krijgt, hahaha

        X

        Liked by 1 persoon

  2. Ook ik lees dit soort dingen niet meer, ik heb ook wel eens gereageerd, maar er zijn idd altijd rare mensen die rare tegenreacties schrijven. Toen kwam ik op een punt dat ik al snel een reactie tikte en die vervolgens weer weghaalde en niks deed ;-). Laat maar lekker denk ik nu…

    Liked by 1 persoon

  3. Geweldig stuk en ik heb hier vaker over nagedacht en soms kan ik het ook niet laten om zuur te reageren maar vaak laat ik het gewoon gaan. Heel herkenbaar Natasja!

    Liked by 1 persoon

  4. Aan zo reacties doe ik niet mee ik lees zelfs die artikels niet heb daar ook geen tijd voor. Kan me wel voorstellen dat er van alles tussen zit soms lachwekkend en soms om je aan te ergeren
    Ik maak alleen tijd voor blogs en een beetje Facebook
    Je hebt het wel prachtig geschreven maar de personen waar je het over hebt ken ik niet zijn waarschijnlijk Nederlandse BV’s veronderstel ik

    Liked by 1 persoon

  5. Hoe meer mogelijkheden zijn een betere toenadering tot de medemens te creëren, hoe minder goed het contact precies wordt. Ik vraag me af hoe dat zou komen… zijn we allemaal zo egoïstisch geworden dat het eigenbelang voorop staat? Ik vrees van wel…
    Fijne vakantie gehad meid? Ik hoop het, uit de grond van mijn hart!

    Liked by 1 persoon

  6. Goed geschreven, je hebt helemaal gelijk. Helaas heb ik soms ook wel eens het idee dat mensen zelf niet echt een invulling in het leven hebben en daarom maar overdreven fan worden van iemand. Tuurlijk mag je respect hebben voor iemand die iets heeft bereikt en je kan gewoon vinden dat diegene goed kan zingen of acteren maar overdrijven is ook een vak, we zijn allemaal hetzelfde alleen die mensen blinken toevallig ergens heel erg in uit en zijn daarmee doorgebroken. Het lijkt mij soms ook wel irritant als je heel erg bekend bent en iedereen wil wat van je, sommige mensen worden ook echt te obsessief. En waar jij het trouwens ook over had is dat veel mensen op den duur voor geld alles doen, zoals dat je privacy dan ineens niet meer belangrijk is als je er bakken met geld mee verdient. Maarja soms is het denk ik ook wel moeilijk waar de grens ligt, geld is fijn en handig zolang je maar wel een beetje bij je eigen normen, waarden en principes blijft vind ik!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

