Week tegen het pesten

Gisteren dacht ik dat ik alweer aardig was opgeknapt,dat dacht ik maandagmiddag trouwens ook, om vervolgens dinsdag en vandaag weer in te storten, zo moe, dat ik gewoon dinsdagmiddag en vanmiddag twee uur geslapen heb. Ik lig nu met een dekentje op de bank, met mijn trouwe vriendin op mijn benen.

Gister zag ik dat iemand dit onderstaande filmpje had gedeelt op Facebook, ze waarschuwde al dat je tissues bij de hand moest hebben:

Het is deze week de week tegen het pesten, ik zag in een flits op de tv ook de film Spijt, mijn oudste zag het ook toen hij langsliep en zei achteloos : oh die jongen pleegt zelfmoord. Omg, gelijk doorzappen maar, want ik kan niet tegen dit soort leed. Pesten, in mijn tijd  (eind jaren 70 begin jaren 80) werd er ook gepest. 

  
Ik was een gevoelig, dromerig meisje, met lange haren, die van dansen en toneelspelen haar beroep wilde maken. En ik snapte mijn vriendinnen niet zo. De ene dag deden ze heel aardig tegen mij, en de dag daarop konden ze zo uit het niets pesten. Dan liepen ze naar mij toe en vroegen ze, waar ik die kleding had gekocht, en als ik dan zei waar, dan lachten ze heel hysterisch en gemeen en zeiden ze lelijke dingen als dat zij daar dus niet heen gingen, want ik zag er niet uit. Het verbaasde mij overigens wel dat ze een paar weken later met een slechte imitatie op school kwamen, maar ik was niet iemand die dan wat zei.

  
Ook vroegen ze vaak gemaakt bezorgd, en dat was vaak bij gym, hoe het toch kwam dat ik zo dun was, dat ik vast niet genoeg te eten kreeg, en dat ze niet begrepen dat ik kon lopen op die benen die zo dun waren dat ze elk moment konden breken.

Het was gelukkig niet iedere dag soms ook een week niet, ik werd ook niet in elkaar geslagen of bedreigd. En die gekke meiden speelden ook vaak met mij, en dan toch kwam het weer als een duveltje in een doosje.

Ik heb een geweldige moeder, ik kan me nog herinneren dat ik ‘sochtends in mijn roze pyjamaatje voor de spiegel stond en dacht: waarom doen ze zo gemeen, ik zie er toch mooi uit? En dun? Ach dat viel toch ook mee?

  
Mijn moeder nam mij dan op haar schoot, mijn hoofd tegen haar borst, haar hand door mijn haar strelend, zei ze: je bent een lief, mooi meisje, je hebt prachtige haren, je hebt alles mee, lieverd ze zijn gewoon jaloers op jou. Maar ze zei ook als ik weer eens huilend thuiskwam omdat ze me hadden geduwd of lieten struikelen: sla er dan eens op! Dan is het gelijk afgelopen! En dan begon ik te huilen en zei dat ik dat niet durfde.
Ik ben geschopt in mijn kruis, ze hebben mij een blauw oog geslagen, in mijn buik geschopt en een tand Door mijn lip geslagen, en ik ik dorst niets terug te doen.

 

mijn lieve moeder en ik 21 jaar geleden
 
Tot op een dag, het was in de zesde klas, was ik het zat, nadat een meisje mij continu zat te beledigen liep ik naar haar toe, ik gaf haar een klap in het gezicht en, heel meisjesachtig, ik trok aan haar haar. Eindelijk eindelijk kwam ik voor mezelf op.

Maar ik moet tot mijn spijt vertellen, dat ik op een gegeven moment ook een meisje ging pesten, ze was nieuw in de klas, en dan zei ik eens in de zoveel tijd: Als je niet doet wat ik zeg, dan sla ik je. En daar bleef het bij, ik vroeg haar nooit iets voor me te doen en al gauw was ik er klaar mee, het zal een stuk frustratie zijn geweest die ik moest botvieren. Het is niet goed te praten maar wie zonder zonde is…

Gelukkig ben ik niet heel heel erg gepest, maar toch, zulk gedrag vormt je wel. En eerlijk? Misschien moet ik ze eigenlijk dankbaar zijn. Dankzij hen ben ik adrem, kom ik voor mijzelf op. En als het de bedoeling was mij onzeker te maken dan spijt het mij om hun nu te vertellen, dat het tegendeel het geval is… En zeker niet in de laatste plaats door de steun van mijn lieve moeder.

Note: een levensles is het geweest, ik heb geleerd, gezien, gehoord en ervaren, dat juist de grootste pesters, vaak zelf onzeker of ongelukkig zijn, vaak geen positieve aandacht krijgen en het dus zoeken in het negatieve. Omdat ik dat ervaren heb kon ik dit doorgeven aan mijn zoons als zij gepest werden. Probeer een pester positief te benaderen en blijf bij jezelf. Hoewel, toen ik een aantal weken geleden hoorde dat mijn jongste zoon, door twee klasgenoten tegen de stoeprand werd geslagen, ben ik gelijk naar de moeder van een van de klasgenoten gegaan, om dit uit de wereld te helpen. De moeder in kwestie, zei: maar jouw zoon kliert ook, waarop ik zei, maar hij is nu door jouw zoon tegen de stoeprand geslagen, waarop zij weer zei; misschien liggen ze elkaar niet. Ik heb de school hiervan op de hoogte gesteld en de juf die hij heeft, heeft het geweldig aangepakt! Zo kan het dus ook! 

Pesten is nergens voor nodig, en als je jezelf beter wil voelen, geef jezelf een complimentje, maar kraak een ander niet af.

28 thoughts on “Week tegen het pesten

  1. En zo is het maar net, ik wist niet dat je op de lagere school zo gepest bent geweest en ja dan zeg ik, vanuit jaloezie, dit is een gegeven wat ik eigenlijk niet ken. Toen ik net naar Almere was verhuisd en in de 5de klas kwam van de Polderhof, zat er 1 meisje in mijn klas die ik opgelucht adem zag halen toen ik werd voorgesteld, uhm? Ja waarom eigenlijk, bleek dat zij door iedereen gepest werd en men dacht met mij hetzelfde te kunnen doen, maar heel gek… mij pesten was na 2 weken over en ik ‘hielp’ de rest mee met haar pesten? Ja, wie zonder zonde is… maar het is eigenlijk toch stom, dat ik snel gewoon ‘populair’ werd en zij dus denk ik een hele slechte schooltijd heeft gehad.

    Met jou, wat konden we bitches zijn met elkaar, maar we kwamen inderdaad voor onszelf op, ik weet niet of jij nog meegemaakt heb dat ik met Amber in de catfight terecht ben gekomen os Isabel die zelfs bij ons thuis stenen tegen de ramen aan begon te gooien, toen was mijn moeder het zat, en hetzelfde als jij, ik deed niets terug omdat ik zoiets had, laat maar gaan, ja tot ze dus echt begonnen te vechten, pfffffffffffffffff vergeet ik nooit meer in het fietsenhok… en Rene die ertussen moest komen. Overigens heb ik die andere oude klasgenote later nog wel terug gezien en ook mijn excuses aangeboden, ze zag er goed uit was ondertussen gehuwd toen al ook en had ook al kinderen.

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Dat is gewoon pure jaloezie, van het meisje wat in mijn klas zat op de Polderhof heb ik nooit bij stil gestaan, dat was nooit jaloezie van mijn kant uit, maar meegaan met de rest omdat ik ineens omarmd werd als anders, ondanks dat we dezelfde omvang hadden, heel gek eigenlijk… Ik ga hier geen namen noemen verder, die andere twee maakt weinig uit 😉 Die ken je toch nog wel?

        Liked by 1 persoon

  2. Op de school van Shirel en Yaron wordt veel aandacht aan besteed, maar toch kan het altijd voorkomen. Ik ben gelukkig nooit gepest, terwijl ik wel een vreemde eend in de bijt was. Maar misschien was dat het wel. Ik was er niet gevoelig voor.

    Love As always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  3. Ik was de derde in de rij van vier zonen thuis. Kleren werden doorgegeven. Mijn broer was dikker dan ikzelf – je kunt denken met wat voor exemplaren ik soms naar school trok, met uiteraard gepest worden tot gevolg. Vroeger werd daar veel minder aandacht aan geschonken door het onderwijzend personeel – gelukkig is dit veranderd!
    Aan de foto’s te zien was jij een zeer mooi en guitig kind. Bij jou zal de reden ‘jaloezie’ geweest zijn, veronderstel ik.

    Liked by 1 persoon

  4. Ah lijkt me zo moeilijk… En je was juist zo’n mooi meisje! Ik was vroeger net een jongetje (en da’s nooit meer helemaal over gegaan). Ik had kort haar en speelde vooral met jongens met jongensdingen. Daar zei ook wel eens iemand iets over, maar heeft op mij nooit veel indruk gemaakt. Maar dat echte pesten, dat gaat door merg en been… Volgens mij is geen kind daar echt tegen bestand. Mooi dat je toegeeft dat je zelf ook wel eens gepest hebt… X

    Liked by 1 persoon

    1. Ook daar ligt het aan, hoe gevoelig ben je er zelf voor, ik denk dat hetzelfde voor een ander misschien niets voorstelde, maar de een is de ander niet. Heerlijk dat het op jou niet veel indruk maakte, ik wou dat ik dat ook had.

      Like

  5. Mij hebben ze ook nooit gepest op school maar ze weten bij wie ze het kunnen doen. Ik was niet bang en had vele vriendinnen. Jij was zo mooi, zag er altijd prachtig uit,als er weer wat nieuws kwa kleding op de markt kwam was jij de eerste die het droeg en ja…..dat maakten de ander hier in Almere die van 3hoog achter kwamen en geen nagel hadden om hun kont te krappen boos en jaloers.Jij durfde nooit van je af te bijten of te slaan en dat wisten die krengen. Zo vaak zei ik jou: sla er dan eens flink oplos. Het zat niet in jou. Tot op de middelbare school. Een Surinaams meisje wat weer terug ging naar haar land deed niet anders dan een ieder in de klas pesten zo vertelde mij de leerkracht. Zo begon ze jou aan je haar te trekken en jij viel haar aan en heb haar gezicht opgekrapt. De leerkracht belde mij hierover en zei: eindelijk gerechtigheid! die meid deed niet anders dan een ieder pesten, maar nu had ze de verkeerde voor zich. Hij gaf jou een dikke pluim en ik was heel trots. Jij wist nog niet dat de leerkracht mij gebeld had want ja….je moest het thuis nog vertellen en je wist niet hoe ik er op zou reageren [wat was je toch ook een bange poeperd] je kwam binnen met BBtje ik weet haar naam niet meer en huilend vertelde jij wat er was gebeurd. Het lintje lag al klaar en die kreeg je opgespeld, BRAVO zei ik.

    Liked by 1 persoon

  6. Sommige dagen wil ik pesten,
    zomaar, ‘k weet zelf niet waarom.
    Liefst die kleine met haar vlechten
    of Toon die niet goed leren kan.

    Als ik me rot voel ga ik pesten,
    in schelden ben ik dan heel goed.
    Domkop, kleine schele, stinkerd…
    Hé, je moeder heeft rood haar!

    Sommige dagen ga ik pesten,
    dan ben IK bij ’t spel de baas.
    Ik beslis wie niet mag meedoen,
    da’s dan pech, voor hem of haar.

    Als ik me rot voel ga ik pesten,
    maar wie heeft daar dan wat aan.
    Wie voelt zich nadien het slechtst?
    Jij of ik? Vraag ik me af.
    © Rit Verboven

    Hopelijk werkt de campagne tegen het pesten. Hopelijk kon jij dat ondertussen wat verwerken meid!
    Maar wat jammer dat je nu nog steeds niet beter bent… courage hoor, verzorg je heel goed en veel, veel rusten!

    Liked by 1 persoon

    1. Bedankt voor dit prachtige gedicht. En ach ik was er gewoon heel gevoelig voor. Ik hou er niet van om expres anderen pijn te doen, het liefst geef ik iemand een goed gevoel dmv een compliment, daar wordt iedereen gelukkiger van…
      Het gaat langzaam wel wat beter, het zal de leeftijd wel zijn, dat het lichaam langer nodig heeft om te genezen. Nogmaals bedankt lieve Gerda!

      Like

  7. Nou, gaat dus nog niet echt super met je. Mss dat dat verjongingskuurtje toch niet zo slim was 😛 Beterschap.
    Ja pesten. Vroeger ging het er wel anders aan toe als nu denk ik. Ik ben eigenlijk nooit echt gepest. Ik hielp soms wel degene die gepest werd. Bijvoorbeeld als iemand in elkaar geslagen werd sprong ik er tussen en pakte de ruzieschoppers aan.
    Maar tegenwoordig is pesten heel anders. Heftiger. Met de sociale media er bij en zo..

    Liked by 1 persoon

    1. Nou he John, de verjongingskuur is intensiever dan ik dacht😉
      Tegenwoordig idd met social media kan het flink uit de handlopen. Ik denk dat pesters dar zelf niet doorhebben. Vaak begint het als geintje, of stoer doen tegen andere vrienden. Ze snappen niet hoeveel pijn het kan doen. Ik check overigens de whats app van mijn zoon, maar je kunt het niet altijd voor zijn.

      Liked by 1 persoon

  8. Gelukkig ben ik geen pester geweest en ben ik zelf ook niet gepest tijdens de basisschool. Heeft dat jongetje echt zelfmoord gepleegd? Dit verhaal ken ik niet.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

