Almere versus Lelystad

Ik woon al vanaf 1979 in Almere, ik was 7 jaar toen mijn ouders, mijn broer en ik gingen verhuizen van Deventer naar Almere. Almere telde toen 2000 inwoners, en ons huis stond in een zandvlakte. We keken op de snelweg en zagen de lichtmast. De lichtmast werd ons herkenningspunt. Als wij van Apeldoorn, Olst of Deventer kwamen, dan deden we altijd een spelletje wie als eerste de lichtmast zag. En dan zongen we: ik zie de lichtmast, ik zie de lichtmast. (op oranje boven).

Het was best wennen in het begin. Van een hele stad naar een, ja hoe zal ik het netjes noemen, zandhoop met wat noodwinkeltjes. We wilden heel dikwijls wel weer terug naar Deventer of Apeldoorn. Maar ja mijn vader werkte in Amsterdam, en de afstand was te veel.

Almere is ondertussen uitgegroeid tot een grote stad met bijna 200.000 inwoners. En een mooi winkelcentrum. Almere is ingedeeld in 4 kernen, Almere Poort (de nieuwste kern) Almere Buiten, Almere Stad, en de oudste kern Almere Haven.

Almere-Haven is echt een dorp gebleven, met een leuke haven, gezellige restaurantjes en winkeltjes.

studiojoost.nu foto
Station Almere Centrum

Almere-Stad is echt een stad, met mooie winkels, en het winkelcentrum ziet er mooi en verzorgd uit. Ook de oude winkels in stad hebben een mooie opknapbeurt gehad, en zien er gelikt uit. Je vindt er alles wat je nodig hebt.

Almere-Buiten, is wat groter dan Haven maar kleiner dan Stad, maar heeft ook leuke winkels en ook daar ziet het centrum er netjes uit.

Over Almere-Poort kan ik niet zoveel zeggen, daar ben ik eigenlijk nog niet geweest.

Hier lees je een verslag over Almere van mijn vriendin Morgaine, over Almere, en echt Almere is the place to be!

Waarom ik dit jullie allemaal vertel komt, omdat ik gisteren, met het onzalige idee kwam om eens te gaan winkelen in Lelystad. Ik kom wel vaker in Lelystad, maar rij dan linea recta door naar Batavia Stad, wat er in tegenstelling tot het winkelcentrum van Lelystad, er wel mooi en verzorgd uit ziet. Okรฉ, de tip van de sluier is opgelicht. Wat een droevenis is het daar in ,laat ik het maar benoemen, Lelijkstad. Er hangt geen sfeer, de winkels zijn betonnen blokken, waar totaal geen eenheid in zit, en het staat kop over kont door elkaar. Ik ben een vrij makkelijk persoon, en vind snel iets goed, maar hier in Lelijkstad aka Lelystad, werd ik toch lichtelijk depressief. Ik had een kaartje gekocht voor anderhalf uur, ik dacht zelf dat dat nogal kort was. Na een half uur keken Joost en ik elkaar aan en zeiden: we gaan!! Uit pure wanhoop zijn we maar naar Harderwijk gegaan, waar het wel fijn toeven is met zijn mooie winkeltjes, lekkere sfeer, en de heerlijke boulevard. Helaas is ook daar heel wat neer gehaald, maar echt alles beter dan Lelystad.

En toch, toch wordt Almere altijd genoemd als lelijke stad, waar geen sfeer in zit. Ooit heeft een programmamaker een filmpje over Almere gemaakt, dat er niets te beleven viel. En sindsdien is het heel populair om Almere af te kraken. Zelfs mensen die in Almere wonen, klagen over Almere. Ik heb dan ook zoiets ga lekker terug naar Amsterdam, of het gooi als het je niet bevalt. Maar dat kunnen ze dan weer niet betalen. Ik ken zat plekken in Amsterdam wat echt niet duur kan zijn, maar daar willen ze dan niet wonen.

Ik heb niets te klagen over Almere, ik woon in een heerlijk huis, in een mooie buurt, de oostvaardersplassen ligt zowat in mijn achtertuin, ik heb fijne buren, en ik ben graag in de stad van Almere. Ik zou zeggen durf de uitdaging aan, ga eens winkelen in Almere, fiets eens door Almere, en ga daarna door naar Lelystad.

Fotos uit het archief van Studiojoost.nu

14 thoughts on “Almere versus Lelystad

  1. Whahahahaha ach ja, als ik hier weg zou kunnen, dan zou ik dat doen, maar goed, in huur en sociaal is dat best lastig, ik zou dan richting mijn ouders willen gaan, Amersfoort en dat is ook weer mooier en leuker vind ik dan Harderwijk, groter ook, history en ga zo maar door ๐Ÿ˜€

    maar, Almere heeft het wel, wel is het zo Natas… wat je achtertuin is, is makkelijk te doen, maar die Oostvadersplassen is voor mij al onbereikbaar ook al woon ik ook in Almere, het is ook de stad der auto’s als je ergens heen wilt vaak qua natuur ๐Ÿ˜‰

    Maar Lelystad, inderdaad, wij gingen er heel vroeger nog weleens heen, maar dan naar de markt zo nu en dan, toch gingen we liever dan weer richting Hilversum in die tijd ook dan in Lelystad rond te lopen… dat is echt erg ja, en zo te lezen nog niets veranderd.

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Harderwijk heeft natuurlijk wel hele gezellige mensen in de stad en in de winkels. Mocht je dat niet zo ervaren, moet je het maar even doorgeven.. want ik loopt er meteen heen om ze daar even aan te spreken.
    Ik kom af en toe weleens in Almere, maar ik zou niet eens weten waar dat precies is.. ff opzoeken. hoe heet die wijk… wacht nou ff.. geduld nou.. Ik denk buiten….

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  3. Zelf kende ik Almere al een beetje door Morgaine die er zo nu en dan een log aan wijdde. Maar deze post is lekker meegenomen, zo zie ik deze blijkbaar mooie stad ook eens door jouw ogen met deze mooie foto’s!
    Misschien kende je dit al:

    Wij doen Almere
    van Gooise Kant tot Buitenvaart
    Zo mooi als uiterwaard in maart
    geen uitzicht tipt aan
    de lange busbaan bij het spoor
    daar rijdt de bus al voor
    de halte bij ’t Oor
    En weer door
    Wie leeft zo glansrijk
    als in de Danswijk rij aan rij?
    Een Nissan Sunny glijdt voorbij
    De Flevopolder als paradijs
    op onze verlovingsreis
    Maakt van Almere
    Voor ons een klein Parijs

    Het Blankers Koen Park
    Met verse roomkwark in je sas
    of bij de Noorderplas in’ t gras
    Almere haven
    jij zo verslavend vaste stek
    voor elke lekkerbek
    met trek de juiste plek:
    Happy Snack
    De kop vol kolder
    Op naar Zeewolde en terug
    tijd bij de de Stichtse brug gaat vlug

    De Flevopolder als paradijs
    op onze verlovingsreis
    Maakt van Almere
    Voor ons een klein Parijs
    ยฉ Jan Rot

    Fijn weekend meid!

    Liked by 1 persoon

      1. Ha, blij dat je het niet kende, zo heb je je mooie stad in muziek en woorden vereeuwigd gezien.
        En wat je droom betreft ooit nog eens een filmster te worden, dit:

        als ik een film zie dan begin ik te dromen
        ik zie mezelf al op dat zilveren doek
        wie zal er komen naar mijn avonturen op zoek

        Jongens verslingerd aan die stoere verhalen
        wie ik als gloednieuwe actrice beleef
        meisjes die stralen als de held mij een zoen geeft

        ik ben opeens een mega grote ster
        sta nummer 1 in de top 10
        en de fans komen van mijlen ver
        iedereen wil mij zien

        want ik heb een chauffeur
        en een limosine
        kijk maar in elk magazine
        ik sta erop met mijn kop
        plots gaat iedere deur zomaar voor me open
        ik op de rode loper
        ik sta gewoon aan de top
        Alle jongens gaan ooooooh
        wat is ze moooooooi
        alle meisjes gaan ooooooh
        wat is ze mooi
        op een dag stap ik in dat doek en word ik zo (…)
        ยฉ K3

        *wink, big smile*

        Liked by 1 persoon

  4. Ik was ooit een topper in Aardrijkskunde en ik wist alle plekken in Nederland aan te wijzen op de kaart. Toch vertel je mij iets nieuws hier want ik wist echt niet dat Almere zo lang bestaat.

    Als ik aan Almere denk dan denk ik aan Ali B, nieuwbouw, de ik wil weg uit Amsterdam dus ga ik maar naar Almere mensen en natuurlijk Morgaine ๐Ÿ˜‰

    Ik ben nooit echt in het centrum geweest dus ik kan er niet over oordelen.

    Liked by 1 persoon

  5. Wat Nederland betreft ken ik alleen maar Maastricht omdat het niet ver van onze stad is (in Belgiรซ dus).
    Almere is wel heel snel gegroeid van bijna niets naar 200000
    De foto’s die je laat zien lijken me alvast heel sfeervol en mooi

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

