Over Sinterklaas en Zwarte Piet

Er was eens een tijd dat je gewoon een sinterklaas en zwarte piet kon uitnodigen op zijn verjaardag. Nu is dat een discussiepunt geworden. Want zwarte Piet, dat kan toch niet, dat is discriminerend voor de zwarte medemens onder ons. Maar dat wordt gezegd, dat wordt opeens zo bepaald, en dat terwijl heel veel donkere mensen er totaal geen problemen mee hebben, nee het zijn meer de witte uitgerangeerde BNers, die wat publiciteit ruiken.

 

Piet op school
 
Allereerst ben ik tegen elke vorm van discriminatie, en ben ik de laatste die een persoon onnodig zou willen kwetsen, maar om nou zo over een onschuldig kinderfeest te praten gaat mij gewoon te ver.

Ik geef toe ik was als kind bang voor zwarte Piet, maar ik was ook bang voor Sinterklaas, en geloof me als de paashaas voor me had gestaan was ik ook bang voor de paashaas geweest. Sterker nog, ik zat ooit als jong meisje bij het circus en daar was ook de Hulk aanwezig. De Hulk rende naar de tribune waar ik zat en ik was bang, ik was daar met mijn broer maar die was bij zijn vrienden gaan zitten en zat dus alleen. Ik moest heel erg huilen, en een lieve (donkere) man troostte mij. De angst had dus niets met zwarte piet in het bijzonder te maken, maar meer omdat ik gewoon een bange poeperd was. En wat is er mis mee om kinderen een beetje te plagen, daar worden ze sterker van  en ook wat minder brutaal van misschien.

  

  
Ik geloofde al snel niet meer in Sinterklaas, dankzij mijn grote broer die mij wel even duidelijk maakte dat hij niet bestond. Zwarte Piet vond ik daarna goed bedacht, want zo kon je niet goed zien wie daar dus achter zat, of het je oom, tante, buurman of buurvrouw was. Met die gekleurde pieten kun je dat natuurlijk veel sneller zien.

Toen ik kinderen kreeg, was sinterklaas natuurlijk hot item, en eerlijk? ik zie m nog liever gaan dan komen, en waarom? Het scheelt mij weer zenuwachtige niet kunnen slapende kinderen. Mijn oudste was 3 jaar toen ik met het onzalige idee kwam om een elektrische speelgoed gitaar in zijn schoen te doen, zo kon het gebeuren dat ik midden in de nacht wakker werd van de rock riedel die de gitaar speelde zodra je maar een snaar aanraakte, Floris was om 4 uur in de nacht gaan kijken wat er in zijn schoen zat. En zo heb ik vele jaren van drukke zenuwachtige kinderen gehad die van de 3 weken Sinterklaas, er twee weken door het huis spookte, vind je het gek dat ik aan slapeloosheid leid? Hoewel de jongste niet gelooft is ie toch nog bijzonder zenuwachtig en druk. Ook qua surprises ben ik gewoon een verschrikking, ik heb nu eenmaal niet het creatieve handwerkgen, ik plakte als ik moest knippen en ik knipte als ik moest plakken. Kennen jullie dat meisje die de schaar niet meer open kreeg? vanwege de lijmresten? Juist dat meisje was ik, en die vrouw ben ik nog steeds.Gelukkig heb ik een man die wel creatief is en een mooie surprise kan maken.

 

Deze mooie surprise kreeg Michiel van Piet!
 
Maar goed, ik ben dus eigenlijk niet zo’n sinterklaasfan, maar als ik de gezichten van de kindjes vol verwachting en vol vertrouwen en plezier zie, dan maakt mij dat blij en gelukkig. Een kind die graag zo zou zijn als zwarte Piet, ik bedoel maar, hij strooit met lekkers, durft over de daken te gaan, en in schoorstenen te klimmen, hoe cool is dat.

Zoveel culturen en zoveel tradities, besnijdenis, rituele slachting, suikerfeest, het moet allemaal in ere gehouden worden, daar mag vooral niet over gesproken worden. Er zijn heel veel verschrikkingen in deze wereld, er worden meisjes geronseld voor prostitutie, er worden kinderen ontvoerd voor orgaanhandel, ik hoor er niemand over.

Maar zwarte piet…

 

26 thoughts on “Over Sinterklaas en Zwarte Piet

  1. Haha ja spannend en angstig tegelijk. Had ik ook last van vroeger 🙂 Om houd me niet meer bezig met al die discussies. Vind het zoals je zegt behoorlijk hypocriet. Ik ben bang dat sinds dit in gang is gezet het ook niet beter zal worden. Weet ook niet goed meer wat ik er allemaal van moet denken. Ik hoop vooral dat het voor de kinderen leuk blijft 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Mocht je er nog ooit mee in aanraking komen.. kleine kinderen en sint.. Gewoon vertellen dat het niet echt is.. theather en dat soort dingen. Geen kind die het erg vind. Minder zenuwachtig, minder bang. want het is een gewone geverfde meneer en ze vinden het feest evengoed nog wel leuk. En anders.. afschaffen in huis.. en chanoeka vieren.. bij ons begint dat morgen.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  3. Zoveel culturen en zoveel tradities, besnijdenis, rituele slachting, suikerfeest, het moet allemaal in ere gehouden worden, daar mag vooral niet over gesproken worden. Er zijn heel veel verschrikkingen in deze wereld, er worden meisjes geronseld voor prostitutie, er worden kinderen ontvoerd voor orgaanhandel, ik hoor er niemand over…
    Dàt heb je knap verwoord! Al die geitenbreienwollensokkers zouden dit maar eens onder de neus moeten krijgen hé?
    Of hoe men folklore en traditie poogt af te bouwen… Dit heeft immers NIETS van doen met knechting of slavendom…
    Ik wil je best wel eens essay daarover sturen als je me een e-mailadres geeft…

    Liked by 1 persoon

  4. Ja nou ja, als dus eigenlijk gelijk met de sint jarig bent, dan gaat het heel anders met groot worden, samen met de Sint, juist een magische tijd en altijd bij Sint op schoot, en nog als men de kans krijgt en ik ben op een feest en men weet het, crisis.. moet ik NOG bij Sint op schoot, met altijd een extra cadeutje weer… nou ja, ik doe het er maar mee. Kortom ik ben opgegroeid met een zeer zachtaardige Sint en al die verschrikkingen van roe’s en zakken werden ook niet gebruikt hier.

    Maar.. gisteren… kwam ik hier het centrum uit en zag een zwart meisje als piet verkleed, lol, ik wilde wat zeggen, dat ze er mooi uit zag en of ze zwarte piet was nu… maar ahum, ik ga eerlijk zijn, ik heb maar even niets gezegd, ja om haar huidskleur, ook al was het duidelijk dat dit gezin het gewoon viert en allemaal prima vindt, hahaha

    X

    Liked by 1 persoon

      1. NIETS hahahaha maar toch om wat jij al vertelt, de pieten discussie etc. durf ik gewoon niks meer te zeggen tegen zo’n zwart kindje… in het openbaar dan 😉 Ik merk dus dat ik beïnvloed ben door dat hele gedoe.. terwijl het kind het alleen maar leuk had gevonden dat ik het zag dat ze zwarte piet was….

        Liked by 1 persoon

      2. ik ben ver van dat, maar wist het gewoon even niet, volgende keer zal ik er eventueel gewoon op reageren, haha was eerste kindje wat ik zag. Ik merkte gewoon dat ik er over na ging denken, had ik niet moeten doen 😉

        Liked by 1 persoon

  5. Persoonlijk vind ik Sinterklaas discriminerend werken. Door hem denkt nu ‘iedereen’ dat alle oude blanke mannen vergeetachtige domme sukkels zijn die er slaven op na houden en graag kleine kinderen betasten. (En over 20 jaar voeren mensen heel andere discussies. Sommigen klagen nu eenmaal graag.)

    Liked by 1 persoon

  6. Ik heb zwarte piet nooit geassocieerd met een donker persoon. Kinderen en volwassenen die laffe opmerkingen over iemands huidskleur in welke context dan ook vind ik laag. Het heeft vaak met de opvoeding te maken.

    Als één van mijn kinderen het in hun hoofd haalt om later iets te roepen wat discriminerend is dan geef ik ze direct een ouderwetse draai om de oren.

    Liked by 1 persoon

      1. Ik heb me al die tijd totaal van deze belachelijke discussie gedistantieerd, puur omdat het voor mij de grootste larie is die ik ooit heb gehoord. Het is nooit racistisch geweest tot ze het racistisch gemaakt hebben. Maar goed, mij kan het echt niets bommen, ons Finn zal straks niet beter weten en de cadeautjes zullen er ook niet slechter op worden. Daarbij heeft het feest voor mij geen enkele waarde buiten dat ik mijn zoon. Dat extra cadeautje per jaar kan geven 😉

        Liked by 1 persoon

  7. Ik snap het hele geneuzel niet, ik vind het ook zo bijzonder dat die mensen tegen zwarte piet alle tijd hebben om zich daar druk om te maken en continu aan het protesteren zijn.. Ik moet gewoon werken..
    Ik ben voor zwarte piet. Ik snap ook totaal niet waarom er zo’n heisa is over iets wat al jaren bestaat. Er zijn inderdaad veel ergere dingen in de wereld maar daar heeft de mevrouw van de VN het te druk voor.. Die gouden koets van het koningshuis, daar moeten ze eens over vallen. Daar staan echt afbeeldingen op uit de slavernij tijd.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

