Lekker Shoppen

Het is weer zover, er moet geshopt worden, want welke verzekeraar voorziet jou in je behoeftes volgend jaar.

Het klinkt allemaal zo mooi en zo makkelijk, want ja als jonge meid, heb je natuurlijk geen rollator nodig, of kraamhulp, dan ben je bij deze zorgverzekeraar aan het goede adres, bij ons kun je je verzekeren naar behoefte.

Maar wat als je als jonge meid, wel per ongeluk zwanger wordt? Of door een ongeval, of letsel wel een rollator nodig hebt? Ja dan moet je eigenlijk wachten tot volgend jaar, omdat je dan je zorgverzekering weer kunt aanpassen.

Maar je hebt geluk, het is december, je kunt nu gezellig alle polissen gaan vergelijken, en dan kun je kijken welke zorgverzekeraar er het beste bij je past. Neem gerust je tijd om de juiste keus te maken, je hebt tot 1 januari 2016 de tijd.

Vanmorgen hoorde ik op het nieuws dat nog niet alle zorgverzekeraars de contracten hadden vastgelegd met de ziekenhuizen. Dus als jij volgend jaar onverhoopt in het ziekenhuis raakt, en je verzekeraar heeft er geen contract mee, dan moet je een groot deel zelf betalen. Omdat zorgverzekeraars nu nog aan het onderhandelen zijn met sommige ziekenhuizen, word je aangeraden om je huidige verzekering op te zeggen, en dan heb je nog tot 1 februari 2016 de tijd om de geschikte verzekering te vinden. Je moet er toch niet aandenken dat je in je woonplaats van je fiets valt, en daarbij breekt je been, maar je kunt niet naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, omdat je verzekeraar daar geen contract mee heeft, of zit dat dan weer anders?

Door dit soort praktijken, gaan er teveel mensen te laat naar de dokter met vage klachten, ik hoor te vaak dat als ze dan gaan, ze eigenlijk niet lang meer te leven hebben. Ons eens zo mooie zorgstaatje, waar gezinshulp thuis, normaal was als je geopereerd was aan een hernia, is verdwenen, we zitten in een wir war van papieren, van keuzes, en welke keus je ook maakt, er zal altijd iets zijn wat niet vergoed wordt.

Ooit betaalde ik 39,00 gulden voor mijn ziekenfonds, en daar ging nog een deel af van mijn loon, en alles werd vergoed, klik. Nu betaal ik over de 100,00 euro, en dan heb je nog je eigen risico en eigen bijdrage. Ik weet ik heb het er al eens eerder over gehad, en het zal niet veranderen, maar oh wat zou ik het graag willen, dat de zorg straks niet alleen is voorbestemd voor de rijken onder ons… Want het maakt mij allemaal een beetje bang.

29 thoughts on “Lekker Shoppen

  1. Het is inderdaad angstig. Blijven maar bezuinigen. Hier is zorgverzekering ook duur. Maar als je meer betaald krijg je ook meteen veel betere en snellere zorg. De armen hebben daardoor dus automatisch minder snelle en goede zorg dan de rijken. Zorg is ook veel goedkoper hier. Ook zonder de verzekering kun je makkelijk op eigen kosten een foto laten maken bijvoorbeeld. Ik hoop dat het is Nederland goed komt met alles..

    Liked by 1 persoon

  2. Ja, dit is inderdaad 1 van de dingen waar ik me zo ongelooflijk druk om kan maken. Wie heeft er toch ooit bedacht dat hun de touwtjes in handen mochten hebben. Ze verhogen de premies en vergoeden steeds minder en die directeuren lachen zijn nek vet in hun dikke auto’s. Ik heb al jaren geen tandartsverzekering meer, gewoon omdat het niet te betalen is. Vorig jaar dus het hele jaar met tandpijn gelopen dus nu dit jaar er maar 1 afgesloten.

    Liked by 1 persoon

  3. Voor mij iets meer makkelijk dit, via de gemeente, vooruit alles betalen inlcuis mijn eigen risico per maand opgedeeld, klaar. En ja een goede dekking ook, en collectief. En dan nog betaal ik per maand meer dan de meesten, dankzij eigen risico in 12x.

    X

    Liked by 1 persoon

  4. Ik ben er ook bang voor hoor. Steeds minder wordt vergoed, maar alles wordt wel duurder. De verzekeringen worden alleen maar duurder, maar elk jaar wordt er wel meer uitgegooid. Slaat nergens op, volgens mij kun je dan beter onverzekerd rondlopen…

    Liked by 1 persoon

  5. Ik blijf zitten waar ik zit. Ik verlang terug naar de zorgstaat die we ooit waren. Nu is dat allang weg. Zorg is duur.
    Maar ik ben nu heel uitgebereid verzekerd. De verzekering die ik nu heb krijg ik niet zomaar ergerns anders gezien mijn huidige gezondheidssituatie…

    Liked by 1 persoon

  6. Eigenlijk heb ik dat systeem in Nederland nooit goed begrepen, in België worden je kosten terugbetaald welk ziekenhuis of welke dokter je ook kiest. Waarom is dat bij jullie anders, en hoe is het zover kunnen komen? Want voor veel, zeg maar voor alle mensen is een dergelijke werkwijzen een echt doolhof… kom jij er wel uit Natasja?
    Fijn weekend meid en voor straks: een heerlijke luie zondag!

    Liked by 1 persoon

  7. Ik ben het er mee eens. Ik ben zo’n jonge meid die eigenlijk snakt naar een goede betaalbare behandeling, maar die alles uit eigen zak moet betalen. En dan nog een dure zorgverzekering ernaast, want ja, de reguliere medicatie betaalt zichzelf natuurlijk niet. Eigen risico, ik ben er elk jaar voor de helft van het jaar doorheen, omdat alles zo lekker ‘goedkoop’ is. Jep, ook ik zou willen dat het allemaal anders was. Door deze kosten kom ik het huis bijna niet meer uit. Er is nauwelijks geld voor een keertje uit eten of iets leuks doen. Terwijl ik dat soms juist zo hard nodig heb. Oneerlijk voelt het soms. Ik vind het een goed onderwerp, misschien dat ik het ook eens ga behandelen op mijn blog!

    Liked by 1 persoon

  8. Ja, ik vind het ook eng. En het kan niet anders dan dat het alleen maar duurder gaat worden. Er lopen steeds meer knappe koppen rond die met allerlei broodnodige onderzoeken bezig zijn. Maar die onderzoeken kosten zoveel geld. Ik denk dat we ooit voor alles een medicijn hebben, maar dat niemand dat kan betalen. Helaas ken ik de oplossing niet…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

