Je kunt mijn rug op #4

Wat voorafging.

Het was een onzekere tijd. De avond na het ongeluk, toen ik naar bed ging, was ik totaal in paniek. Ik kon het allemaal even niet handelen. Ik geloof dat ik in mijn leven nog nooit zo intens gehuild heb als toen.

Onzekerheid maakt je gek, je wilt zekerheid, en dat konden ze de eerste twee weken niet geven. Je gedachten gaan met je op de loop. Wat als pap dit, of dat. Gelukkig liet mijn vader een ieder versteld staan, door na 10 dagen in slaap gehouden te zijn, na twee weken met sprongen vooruit te gaan. Maar ook dat was weer even slikken, omdat je in gedachte nog helemaal niet zo ver was. Soms gaan gebeurtenissen sneller dan je gevoel verwerken kan. Het was net alsof ik van de een na de andere hoek geschopt werd. En altijd maar dat verwijt: stel ik mij aan? Kijk hoe goed het nu gaat, maakte ik het erger dan het was? Ik begreep het niet, ik kon de gebeurtenissen niet helder bekijken, ik kon het niet beredeneren. En er was ook niemand die dat voor mij deed.

Dat miste ik wel, omdat ik er vaak voor vriendinnen was, dat ik ze steunde, hun problemen relativeerde, zodat ze met een lach weer verder konden. Maar zij konden dat niet voor mij, sterker nog, zij maakten het naar mijn gevoel alleen maar erger, met woorden als oh wat erg, het was zo’n sterke man, zou het nog wel goed komen? Terwijl ik wilde horen, je vader is een sterke man, het komt vast wel goed.

Concert AC/DC daar stond ik met gemengde gevoelens, mijn vader was net weer een beetje aanspreekbaar.. from hell and back
Concert AC/DC daar stond ik met gemengde gevoelens, mijn vader was net weer een beetje aanspreekbaar.. from hell and back

Een maand na het ongeluk was mijn jongste zoon jarig. Hij werd 3 jaar. Ondanks alle verdriet, wilde ik er voor hem toch een feestje van maken. Om half 8 ’s morgens ging de telefoon, normaal zou ik gek geworden zijn dat iemand zo vroeg belt, maar nu zag ik dat het mijn vader was, die mij feliciteerde met mijn zoon, zijn stem klonk gek door zijn verlamde mond, maar oh wat een kracht. ’s ochtends nodigde ik mijn broer schoonzus met hun kinderen, mijn moeder, mijn schoonouders, en mijn vriendin uit. Ik had taart gemaakt, en 3 kaarsjes mocht hij uitblazen. ’s middags ging mijn moeder en mijn broer weer naar mijn vader, en ik gaf hen een stukje taart mee. ’s avonds toen iedereen naar bed was keek ik naar de heldere hemel, naar de sterren, en huilde, van verdriet maar ook van geluk.

De volgende dag gingen we barbecuen met mijn moeder en mijn schoonouders, het was prachtig weer, beter dan op Michiels verjaardag, toen regende het de hele dag.

We zaten heerlijk in de tuin al wat te eten, Floris was heerlijk aan het spelen, en Michiel werd moe. Ik tilde hem op en bracht hem naar boven. Ik deed hem in bad, droogde hem af, smeerde hem in met Zwitsal, kleedde hem aan, en wilde hem in het ledikantje leggen. En toen gebeurde het, ik had Michiel in mijn armen en draaide met mijn lichaam naar het ledikantje en opeens zat ik helemaal vast, van top tot teen. Ik kon niets meer, daar stond ik dan met mijn kind in mijn armen, ik kon niemand roepen want ze zaten aan de andere kant in de tuin, ze zouden mij toch niet horen. Ik gooide hem voorzichtig in zijn ledikantje, hij had gelukkig zijn slaapzakje al om, dus ik hoefde geen dekentje over hem heen te leggen.

Ik liep naar beneden, waar ze nog in de tuin zaten. Ik kon amper zitten, ik kon niet naar de tafel rijken om mijn eten te pakken. Mijn moeder gaf mij het eten aan. Ik kon nog net kauwen. Ik was toen nog vol goede hoop, ach dat zal na een weekje wel over zijn dacht ik nog…

Volgende keer: Toch op vakantie

 

 

14 thoughts on “Je kunt mijn rug op #4

  1. Wat ontzettend mooi en krachtig dat je vader belde om je te feliciteren maar wat een pijnlijke einde…Ik ben kijk uit naar de rest van jouw verhaal want je bent volgens mij echt een bikkel Natasja! Je lijkt volgens mij op je vader 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

