Je kunt mijn rug op #9 Mijn gedachtes en gevoel

Wat vooraf ging.

Ik heb me vaak heel alleen gevoeld, ik was geopereerd, en moest rust houden, ik lag veel op bed, las tijdschriften, ik wandelde even door de kamer, maakte een beschuitje voor mijzelf, de kinderen bleven 2 dagen over op school, mijn ouders en schoonouders, haalde ze om beurten op. Ja mijn vader ondanks dat zware ongeluk, haalde ook mijn kinderen op, ze hadden een nieuwe auto gekocht, een automaat, zodat hij toch kon rijden. Een topper die man, en daar kwam hij dan, met de kinderen, je moet bij mij de trap op om naar de woonkamer te komen, en hij trok zich met zijn armen aan de leuning op.

Ik voelde mij een waardeloze moeder, een moeder die niets kon, behalve liggen in bed, een half uurtje zitten en dan weer liggen. Ik voelde me schuldig, vreselijk schuldig, dat iedereen voor mij moest zorgen. En ik voelde me alleen.

Ja Natas, dacht ik, daar lig je dan in je bed, en wie zitten er nu naast je? Hoe vaak word je gebeld? Een ieder is druk met zijn/haar eigen leven, en jij? jij had altijd de arrogantie om te denken dat je een ander beter kon laten voelen..Haha, maar je moet alles zelf doen, hulp ja, maar wie ben jij om te denken dat je een ander kan helpen. En nu lig je daar, moederziel alleen. Af en toe een belletje, heel af en toe een bezoekje, niemand is zo gek om zich drieslagen in de rondte te rennen, om jouw een bezoekje te brengen hoor, alleen jij bent altijd zo gek geweest. Ik nam het ze ook niet echt kwalijk, ik bedoel, dat ik nou zo gek ben geweest, dat hoeft een ander dan toch niet te zijn? Maar het was voor mij ook een opluchting, nu was ik niemand ooit meer wat verschuldigd, nu zou ik me nooit meer in allerlei  hoeken moeten wringen om er voor een ander te zijn. Het heeft mij veel tranen gekost, maar ik ben dankbaar dat ik het heb mogen inzien.

Wat ik wel kwalijk vond was, dat ik van mijn werk bitter weinig hoorde. Heel af en toe een belletje, en na bijna 6 weken stond mijn leidinggevende een keer voor de deur.

Ik ben 3 maanden thuis geweest toen ik weer voorzichtig begon met werken, maar ik voelde mij een spook die op de afdeling zat, er was niemand die ook maar wat aandacht aan mij gaf. Het werken al was het maar een uurtje, ging niet goed, ik had na het werken veel pijn dus besloten we dat ik toch nog maar langer thuis bleef.

Uiteindelijk ben ik in juni gaan reïntegreren, en stapje voor stapje, pas in maart ging ik volledig werken. Zo lang duurde de revalidatie, en de pijn. En eigenlijk nog langer, want ik moest vaak rusten op bed als ik wat gedaan had. Maar in 2013 ging het opeens weer een stuk beter. Hardlopen kon ik niet meer, mijn lichaam was daar echt te zwak voor. Ik fitnesste ondertussen weer, maar dat was ook niet zo’n succes, vaak kwam ik krom van de stijfheid terug thuis, lag ik even op de bank, en dan hup naar school om de kinderen op te halen.

Ben zelfs nog terug geweest bij de neurochirurg omdat het zolang duurde, er werd weer een MRI Scan gemaakt, maar daar was niets op te zien.

Volgende keer: Het laatste extra lange deel

19 thoughts on “Je kunt mijn rug op #9 Mijn gedachtes en gevoel

    1. Nou zeker als je weer net begint, ze hadden terwijl ik geopereerd ben een nieuw computerprogramma, ik moest daar helemaal nieuw in komen, maar als ik hulp vroeg was het vaak: dat weet je toch wel? Maar nee, voor mij was het nieuw.

      Like

  1. Ik begrijp je maar al te best lieve Natasja, ik heb krek hetzelfde met het wegblijven van ‘vrienden’ meegemaakt en doe dat eigenlijk nog met heel die historie met mijn zoon. Maar eerlijk is eerlijk; zoveel miserie en pijn zoals jij heb ik nooit gehad, dus ik bewonder je zeer dat jij daar allemaal doorheen kon spartelen, dat getuigt van grote moed en doorzettingsvermogen!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb jarenlang met pijnpatiënten gewerkt en dit komt me zeer bekend voor. Pijn is niet te zien, en wat je niet ziet is er niet (volgens velen). Daardoor haken veel mensen af, door onbegrip of het niet begrijpen van… Inderdaad een eye-opener!

    Liked by 1 persoon

  3. Dat ene stukje, het alleen zijn, ja dan leer je je ware vrienden kennen, het is dat wij destijds geen contact hadden nog, anders? En ik merk het nog overigens, het blijft lastig maar één ding ben ik met je eens, je bent niemand meer iets verschuldigd!

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

