Werken via het uitzendbureau

1989:

Ik heb de mavo gedaan, en daar een diploma voor gehaald. Ik had een pretpakket alle talen, aarderijkskunde en geschiedenis. Meer had ik toch niet nodig. Ik zou tenslotte actrice worden, of stewardess. Ik kwam van school af, en ik schreef me in bij een modellenburo  uitzendbureau.

Je ging dan naar het uitzendbureau waar je een inschrijfkaart voor je neus kreeg, die je moest invullen, met je persoonlijke gegevens, je opleiding en je werkervaring. De intercedent nam dan met jou de kaart door, en schreef haar eigen persoonlijke inzicht over jou op de kaart. En dan gingen ze gericht zoeken.

Je werd gebeld als ze wat voor je hadden, en soms moest je op gesprek, maar het was ook vaak dat je gelijk zonder dat ze je hadden gezien bij de klant mocht beginnen.

Via het uitzendbureau heb ik in het verleden diverse baantjes gehad. Vrijdags leverde je je urenbriefje in en dan hadden ze hapjes en drankjes op de vestiging, en een paar dagen later had je het geld op de rekening. 

In 2002 ging het alweer wat anders, ik had me bij een uitzendbureau ingeschreven, op de bovenstaande manier, maar werd door een recruiter van het hoofdkantoor gebeld, dat een ander uitzendbureau van hun persooneel zochten.  De uitzendbureau’s waren dus wat meer aan het samenwerken.

Anno 2016 kom je een uitzendbureau bijna niet meer binnen. Alles gaat via internet. Je zoekt een uitzendbureau op en je vult op de site je gegevens in, en dan kun je via de site op zoek gaan naar vacatures die je aanspreken. Op deze vacatures kun je dan reageren, doormiddel van een korte en bondige motivatiebrief, en een gelikte C.V.

Het C.V. moet er uitspringen, en je moet in je motivatiebrief ook creatief zijn met tekst. Ze redeneren tenslotte dat er zoveel brieven komen, dat degene met de meest creatieve brief en C.V. de meeste kans hebben op een uitnodiging.

Maar wat als je niet zo creatief bent? En dat dus ook niet wil uitdragen. Ik bedoel er is een reclame “Als je maar lang genoeg gewoon doet, wordt je vanzelf bijzonder” want wat zegt het over een persoon als die een C.V. in een cirkel vorm heeft geschreven? Dat zegt toch helemaal niets over die persoon?

Hoe kunnen de intercedenten vanuit hun vestiging nou bepalen welk persoon er geschikt is voor de functie, zonder deze te hebben gezien of gesproken? Ik geloof zelf dat er een heel groot bereik ligt met persoonlijk contact, om de juiste persoon aan de juiste baan te helpen.

Of ben ik nou ouderwets?

Wat is jullie ervaring, met uitzendbureaus, vacaturesite’s en dergelijke?

20 thoughts on “Werken via het uitzendbureau

  1. Ik heb nog nooit via een uitzendbureau gewerkt. Maar mijn vriend wel. En die heeft gewoon gesprekken gehad. Zelfs in 2015 is hij gewoon op gesprek geweest bij 3 verschillende uitzendbureau’s.
    Denk dat persoonlijk contact enorm belangrijk is.

    Liked by 1 persoon

  2. Leuk logje!
    Haalt herinneringen naar boven.
    Vroeger toen ik net getrouwd was heb ik via uitzendbureau’s gewerkt.
    Na de geboorte van mijn kinderen weer een hele tijd. De laatste keer keer werk gezocht in 1991. Altijd fijne ervaringen opgedaan.

    Liked by 1 persoon

  3. Zelf denk ik dat je zonder persoonlijk contact helemaal niet kan bepalen of een persoon geschikt is voor één of andere vacature. Het via het internet afhandelen is gewoon goedkoper maar zeker niet beter! Just my 2 cents.
    Fijne dag nog lieve Natasja…

    Liked by 1 persoon

      1. Goede morgen lieve Natasja. En hopelijk wordt die het begin van een schitterend weekend voor jou. De zon is al van de partij dus, moest je toch ergens eitjes gaan rapen, kan dat in allerbeste omstandigheden!

        Liked by 1 persoon

  4. Ik ben ook direct na mijn opleiding beginnen werken, heb dus maar 1 gesprek moeten hebben, maar online inschrijven kan nog wel, een gesprek moet echt wel in levende lijve vind ik… Je kan niemand beoordelen op papier (dat kan zelfs slecht uitdraaien, believe me… I know 😦 )!
    Liefs!

    Liked by 1 persoon

  5. LOL, ben je al bij het 40 plus of 50 plus uitzendbureau geweest? Voor ouderen dus, en ja ik kon mij daar ook inschrijven met 38, alleen het punt was, ben je directrice geweest of zo, of heb je leiding gegeven management etc, het was bedoeld voor mensen met hogere banen en sommigen al met pensioen.

    En die van 1989 weet ik ook nog ja, al kwam ik er in 1990, al eerder, omdat ik bij Prenatal werkte in de vakanties en met mijn moeder mee ging, bij Unique, busplein 4, zitten ze er nog?

    En zoals jij beschrijft hoe het nu gaat? Nee, is niet de manier, ik kan zo creatief zijn als ik wil, en hier gaan mijn haren van overeind staan…… en dan zou ik dus een hele sarcastische motivatie brief schrijven ben ik bang 😉

    X

    Liked by 1 persoon

    1. Dat is een keus van het bedrijf natuurlijk, en het scheelt een bedrijf advertentie kosten, en een lange sollicitatieprocedure. In deze tijd is een uitzendbureau niet echt nodig met vacaturesites en Internet. Maar ze bestaan nog steeds.

      Like

  6. Ik vind het ook altijd heel wonderlijk hoe dit soort dingen gaan. Ik ben ook niet creatief in mijn cv, gewoon duidelijk en eerlijk zijn. Ik heb nooit echt voor een uitzendbureau gewerkt. Werd altijd uitgenodigd op sollicitatie en dan kreeg ik wel of niet de baan.

    Liked by 1 persoon

  7. Nee je bent absoluut niet ouderwets. Ik vind solliciteren eigenlijk heel krom, je krijgt één kans dmv een brief en cv? Mensen zouden je (en ik snap dat dit vaak niet haalbaar is) in real life moeten zien voordat ze een YAY of NAY uitspreken.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

