Bore-Out

Laatst las ik een artikel over  Bore-out, na een Burn-out kun je ook een Bore-out krijgen.

Slaat de verveling toe in je werk, dan heb je kans op een Bore-out, de kans is groot dat je het krijgt als je eentonig werk doet of routinematig werk. Verveling in je werk kan je zelfvertrouwen kapot maken. Je voelt je iedere dag waardeloos en ongelukkig. Je doet net alsof je toegewijd bent in je werk, je stelt je werk steeds maar uit, en voelt je daar ook wel schuldig om, en doet dan net alsof je aan het werk bent.

Normaal gesproken bouw je je zelfvertrouwen op door steeds grotere dingen te bedenken en te bereiken, bij een Bore-out gebeurd het tegenovergestelde: Je bent zo onzelfverzekerd dat je niet eens de meest simpele opdrachten uit je handen kan krijgen.

Bij een Burn-out heb je vaak zoveel aan je hoofd, zo hard gewerkt of heb je het gevoel dat iedereen een stukje van je wil, dat je uitgeblust raakt, je energielevel gewoon op is, zodat er niets meer uit je handen kan komen, en je apathisch op de bank zit, alles is teveel.


Kun je een Bore-out voorkomen?

Vaak sluipt het er in. In het begin is het werk wat je doet altijd een uitdaging, je moet het computerprogramma leren kennen, je collegae, de omgeving, hoe gaan ze met elkaar om, hoe gaat het bedrijf met de medewerkers om, dus in het begin heb je geen tijd voor een Bore-out. Een Bore-out krijg je niet van de een op andere dag.  Wanneer je het gevoel hebt dat elke dag hetzelfde is, dat je elke dag dezelfde dingen moet invoeren, je collega’s elke dag de zelfde grapjes maken: “Goeiesmorgens Juffrouw Janny, ghighi” Dan heb je kans dat een Bore-out op de loer ligt. Terwijl sommige mensen juist goed presteren bij routinematige werkzaamheden, kan een ander juist langzaam leeglopen. Misschien kun je dan kijken of je binnen het bedrijf, andere activiteiten kan doen, misschien is er een plekje voor jou in de ondernemingsraad, of misschien is je werkgever bezig met een nieuw project en kun je daar op inspringen. Natuurlijk moet je dat liggen en willen.

Ikzelf probeerde de laatste maanden op mijn werk nog het beste van te maken, dat wil zeggen: ik kwam zingend binnen, en zei tegen mijn collega: stel dat we nu in een musical zitten: en ik begon spontaan de dansen, en te zingen: “Collega, wil jij ook wat drinken?” Natuurlijk dacht ie dat ik gek was, en misschien was ik dat ook, of was het een Bore-Out?

 

 

23 thoughts on “Bore-Out

  1. Dit is toevallig, had er nog nooit van gehoord maar één van mijn collega’s is het zat, gelukkig zit dat systeem wat anders in elkaar en hij wisselt gewoon van groep met…. een andere collega 😉

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Dit is natuurlijk kleinschalig en doen ze onder elkaar 😉 hahaha Lekker makkelijk 😀 En dat is ook een idee heeft mijn dochter ook gedaan overigens heeft nu wel, oké nul uren contract.. maar wel een leidinggevende functie nu!

        Liked by 1 persoon

  2. Je hebt hier weer een heel interessant en weldoordacht item aangekaart. Een burn out kent iedereen wel, maar een bore out? En toch is het waarschijnlijk zo iets dat heel veel mensen de das omdoet terwijl ze het eigenlijk niet kunnen benoemen. Het wordt ook noch herkend, nog erkent door de goegemeente of de dokter als je er met vage klachten naar toe trekt. Dus heel goed dat jij hier even aandacht aan besteed, misschien help je er wel enkele volgers van jou mee…

    Liked by 1 persoon

  3. Bore-out.. nog nooit van gehoord! Apart.. wist echt niet dat dit bestond. Persoonlijk zal ik hier niet in raken, want ik heb ontzettend leuk werk en veel lol met mijn baas.. Maar het idee lijkt mij echt niet tof ! 😦

    Liked by 1 persoon

  4. Haha die foto en die laatste zin! Ik ken het verschijnsel wel, maar hoor voor het eerst de term Bore-out. Lijkt me erg vervelend en ik ken het stiekem nog van een oud bijbaantje. Ik kon het zelfs slapend doen, zo routinematig en saai was het.

    Liked by 1 persoon

  5. De term bore-out is nieuw voor mij maar ik vind het wel logisch klinken dat men hier last van kan krijgen na een burn-out. Ik heb laatst een verhaal gehoord over mensen met een burn-out en hun hartslag en hier ben ik best van geschrokken.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik had er al wel van gehoord. Kan me er ook best iets bij voorstellen, is mss ook iets minder drastisch dan een burn-out??
    Ik wens het niemand toe, heb B op de rand van zoiets gezien, het doet wat met een mens…
    Liefs!

    Liked by 1 persoon

  7. Heel interessant thema, had er weleens van gehoord. Ik denk dat het ook veel te maken heeft met doen wat je wel, of in dit geval misschien niet, leuk vind. Als iets echt je passie is kan ik me voorstellen dat het niet snel tot een bore-out komt. Maar als je werk doet om te werken is het een ander verhaal.

    Liked by 1 persoon

  8. Goede morgen lieve Natasja. Een burn out heb ik al enkele keren gehad door het vele werk wat niet door de bazen geapprecieerd werd. Gelukkig wel door de lezers van het tijdschrift dat ik voor het museum maakte, dus een bore out had ik nooit want het werk zelf deed ik reuze graag!
    Voor straks een fijn weekend hé…

    Liked by 1 persoon

  9. Een bore-out tast genadeloos je zelfvertrouwen aan. Ik heb lang in zo een fase gezeten. Het lastige is, dat als je er eenmaal inzit, alles je teveel is. Dus kijken of je binnen het bedrijf iets anders kunt doen, moet eigenlijk een paar fases eerder, maar dat weet ik nu.
    Ik ben zelf in de avonduren een cursus voor Imago styliste volgen, iets wat niets te maken heeft met mijn werk en dat heeft erg geholpen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

