Lazy Sunday #53

We gaan weer terug naar de jaren ’80, ditmaal het geboorte jaar van blogster Nesrin van Daily cup of blablabla. Hier gaan we terug naar 1983!

1983 was het jaar dat ik besloot om danseres te worden. We keken naar de televisieserie The kids from Fame, och wat hebben mijn moeder en ik gehuild bij de scene en liedje Starmaker. The A-Team, stormde op een van onze twee Nederlandse netten voor bij (we hadden toen 7 kanalen 2 Nederlandse 2 Belgische 3 Duitse zenders)… I love it when a plan comes together. De stoere BA Baracus die nooit een vliegtuig in durfde en dan verdoofd werd, maar dan ook vooral de muziek he? tatarata tatata tataratata tatatata. Oké  hier is de muziek:

Natuurlijk keken we ook naar Michael Knight, The Knight Rider, die september 1982 zijn pilot beleefde.

We stuurden ene Bernadette naar het Eurovisiesongfestival, met Sing me a song, wie kent het nummer niet, en daarmee werd Vulcano tweede op het het nationale songfestival met een beetje van een dit en een beetje van een dat. Echter de laatste die optrad dat jaar Nicole uit Duitsland, won het Eurovisiesongfestival met het eenvoudige Ein Bisschen Frieden, die ze in de finale in meerdere talen zong oa een beetje vrede.

In 1983 zat ik in klas 5 en ging over naar klas 6. Ik trad regelmatig op school op tijdens, zoals ze dat noemden de bloksluiting, en stond ik te playbacken en te dansen op oa Highfidelity, van The Kids from Fame, maar ook op Fame, compleet met mijn roze balletpakje met rokje en mijn roze beenwarmers en dito lederen balletschoentjes. (Jammer genoeg zijn daar geen foto’s van, vroeger werden er niet zo vaak foto’s gemaakt, dit is natuurlijk ver voor het digitale fototijdperk, en hadden we een rolletje met maximaal 36 opnames, die je moest laten afdrukken bij de fotograaf).


Ik trad met twee vriendinnetjes op in de sporthal van Almere, als drie punkers, die meidengroep van kinderen voor kinderen deden, en dat optreden was echt een leuk succes. Maar het optreden wat mij in dat jaar het meeste bij is gebleven, is toch wel mijn legendarische optreden als Irene Cara met Flashdance. Ik had het allemaal tot in de puntjes voorbereid, ik begon rustig op de grond, daarna zou ik opstaan en verdere dansen en springen, het rokje zou uit gaan wat ik over mijn gympakje aan had, en ik zou zou mijn beste optreden ooit geven. Het ging allemaal naar wens totdat het rokje uitging, ik heb het al eens eerder verteld, op dat moment, begon het klappen en joelen, en ik dacht, yessss succes!! Nadat mijn act klaar was, en ik het applaus in ontvangst nam, hoorde ik waarom er zo gejoeld en geklapt werd, namelijk mijn onderbroekje was onder mijn gympakje uitgekomen. En eigenlijk kon het me niet veel schelen, ik had fijn gedanst, dansen was mijn leven, daarin kon ik mij uiten, daarin kon ik mijn lichaam laten zweven als in een droom.

Ik deed aan klassiek ballet en later aan jazzballet, dat vond ik leuker, en vlotter, en ik was fanatiek, ik oefende net zo lang tot ik die spagaat en split kon, ik legde moeiteloos mijn benen in mijn nek. Als ik mijn zwakke enkels verzwikte verbeet ik de pijn en ging gewoon door. Danseres dat was mijn doel, danseres en actrice dat ging ik worden.

mijn laatste foto met lang haar, en dan een schoolfoto met kort haar 😳

Ik wilde tot groot verdriet van mijn moeder kort haar, zij maakte twee vlechten en knipte mijn haar tot over mijn schouders en zei nog: dit staat ook leuk! Maar ik was onverbiddelijk kort moest het worden en kort werd het.
zo’n soort typemachine was het, waar de letters ook vaak vast zaten

Ik schreef mijn eerste verhaaltje Dipneus en  de gevaarlijke draak, over een kaboutertje die een vreselijk geluid hoorde, wat later een draak bleek te zijn. Dit verhaaltje typte ik met de typemachine van mijn ouders, niet zo’n elektrische maar eentje met van die pootjes met letters er aan en een inktlint. Helaas heb ik ook niet meer de verhaaltjes die ik schreef.

Ik luisterde met mijn beste vriendin naar Lionel Richie’s Elpee Can’t slow down, waaronder Hello op stond. Cindy Lauper werd populair met haar Girls just Wanna have fun. En ene Madonna, bracht een liedje uit, Holiday, maar die zou het onderspit gaan delven van Cindy Lauper, aldus de critici.

vlnr Cindy Lauper Madonna en Culture Club

David Bowie was hot met Let’s Dance en China Girl, The police had succes met every breath you take, en Culture Club met Karma kameleon. IK heb de lijst van 1983 eens bekeken maar daar zitten toch wel voor mij pareltjes bij hoor… Ook brak in 1983 mijn all time favorite band door Duran Duran, maar mijn interesse voor die groep en vooral in de front man kwam een jaar later… volgende keer dus meer.

Hier de lijst van de populairste platen dat jaar en wat is jouw favoriete plaat, of je leukste herinnering? Deel het!

http://www.top40.nl/bijzondere-lijsten/top-100-jaaroverzichten/1983

 

 

15 thoughts on “Lazy Sunday #53

  1. Goede morgen lieve Natasja. Heb ik het goed en ben je weer wat beter? Want wat een mooie, nostalgische Lazy Sunday staat hier weer, je bent er precies terug hé. Bedankt voor al die fijne herinneringen uit de tijd van toen, bedankt ook dat je me weer een beetje meer over jezelf vertelde en al je dromen waar je veel voor opgeofferd hebt!

    Liked by 1 persoon

  2. Dat sing me a song, volgens mij hebben wij dit jaar gemist, aangezien mei de maand was, met Hemelvaart, hoe weet ik ook niet precies, hahaha kregen mijn ouders de sleutel van onze woning in de Leemwierde, dat vond ik niet leuk, dus dat liedje heb ik even gemist, zegt mij echt helemaal niks!

    maar het nummer van dat jaar, ik dacht dat die eerder was, maar goed, het zal wel als het in de lijst staat, heb ik helemaal grijs gedraaid vanaf een lp met allerlei van mijn moeder, hahahaha

    Zelf kwam ik dus dat jaar op de Polderhof in klas 5 terecht, nog een maand te gaan voor de zomervakantie, om dan naar klas 6 te gaan, Margot werd mijn lerares, maar ze werd zwanger van haar eerste dus kregen we meester Fred nog een half jaar tot het einde. Om dan naar de Meergronden te gaan het jaar erop. jeej…

    X

    Liked by 1 persoon

      1. volgens mij al eerder dus, maar het staat in de lijst die je zelf hebt neer gezet, hahahaha en ik zie meer dat ik denk, dat was al veel eerder, hoef ik alleen maar mijn cd’s voor te pakken uit vervlogen tijden waar jaartallen bij staan..z oals hey you rock steady crew staat ook in deze lijst, volgens mijn cd is die van 1981….

        Liked by 1 persoon

  3. Nummer 3 14 17 87 100 en dan voornamelijk de laatste voor mijn zusje.. want die heette zo….. Dus vijf nummers uit de top 100… doe ik best goed vind ik zelf. The Ateam. ik hoorde van de week dat het elke zaterdag om zes uur weer uitgezonden werd. Ze zijn hier zelfs een keer geweest bij de boulevard.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  4. Wat leuk, ook mijn geboortejaar! De muziek ken ik vooral, omdat ik een oudere zus heb. Die was fan van Madonna (alle lp’s) en George Michael. Zelf ben ik al een tijdje op zoek naar zo’n mooie ouderwetse typemachine.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik hoop dat je beslissing om danseres te worden de juiste is geweest.
    Merk dat ik die jaren het nodige heb gemist, door werk en studie.
    Vind je foto’s wel heel mooi, zeker je lange haar.
    De typemachine was ook wat. Hans

    Liked by 1 persoon

  6. Je was goed bezig dat jaar zelfs je eerste verhaaltje schrijven

    wat het huis van mijn vader betreft ik rijd er iedere dag langs zie dat ze erin aan werken zijn en wilde toch wel graag weten wat ze doen …. Alle binnenmuren zijn weg vandaar dus een stenen geraakte en geen ziel meer

    Liked by 1 persoon

  7. Hoi Natasje! Fijn dat je je weer beter lijkt te voelen! Ach, 1983…ik was 17, had wat last van mijn hormonen en kon slecht tegen onrecht. Daarom zat ik in de Leerlingenraad, het Leerlingenbestuur en in de schoolkrantredactie waar ik ontzettend veel voor schreef….nu ik dit zo opschrijf besef ik dat er niets veranderd is…Eén van mijn favoriete nummers uit die tijd:

    (Tip: in November vindt er in Rotterdam RetroCon plaats met veel aandacht voor The A-Team, Rubik’s Kubus, et cetera…)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

