Lazy Sunday #54

Back to the eighties en vandaag gaan we terug naar: 1984.

Dit jaar stierf mijn andere opa, de vader van mijn vader. Nam ik met een afscheidsmusical afscheid van mijn basisschooltijd, en moest ik iedere dag een eind fietsen naar school.

We keken naar Miami Vice, Ricardo Tubs en Sonny Crocket, de serie is geinspireerd op de drugsoorlog die de stad Miami begin jaren 80 in zijn greep hield, waar bij de drugshandelaren vrij spel leken te hebben, extreem geweld gebruikten en geld in overvloed leken te hebben. Veel afleveringen zijn geinspireerd op echte politiezaken uit deze periode. Miami Vice was destijds een vernieuwende serie, de afleveringen hadden veel weg van new wave- video clips, en veel synthesizermuziek van Jan Hammer.

Deze scรจne speciaal voor Joost!

Ook de sciencefiction-televisieserie V begon in 1984. V ging over  een vloot ruimteschepen die in New York landt, en daar blijken buitenaardse bezoekers menselijke wezens te zijn. Ze zijn op aarde om de mensheid te waarschuwen voor de fouten die zij op hun planeet maakten. Bron wikipedia


De film Romancing the stones kwam uit, met Kathleen Turner en Michael Douglas in de hoofdrol.


Mijn opa stierf in april dat jaar, de vader van mijn vader. Hij werd gecremeerd, ik vond het zelf heel heftig. Ik was 12 jaar, en heb me er daarna heel lang rot over gevoeld. Afscheid nemen is nooit mijn sterkste kant geweest.

Ik was op 9 juli 1984 (lang leve mijn dagboek) 1,53 m lang, en ik had kort of half lang haar, (t is zoals je het zelf wil noemen, schreef ik zelf in mijn dagboek) Ik ben dun  en heb dunne streepjes lipjes, mijn gezicht is rond en m’n wangen bol. Een klein neusje en kleine handen. Mijn kamer is vaak rommelig, maar als ik, of te wel mijn moeder het opruimt is het heel gezellig. Bron dagboek 1984.

Mijn broer zat zwaar in de pubertijd en zat me vaak te pesten, hij noemde mij dun en lelijk. Hij draaide vaak harde discomuziek,en vond alles van mij erg stom.

We gingen met school op kamp, en ik had een nieuwe opoe fiets gekocht. Het kamp vond ik vreselijk, we hadden rot weer, en al mijn kleren waren nat en klam geworden. Wat was ik blij toen we naar huis gingen met de fiets, hoewel ik op de terugweg niet mee kon komen en uit pure nijd mijn fiets in de berm smeet en huilend riep ik kan niet meer, ik wil niet meer. Ik zat op jazz ballet, en kreeg last van mijn rug, er werden foto’s gemaakt en ze zagen een verdraaide wervelkolom, met behulp van fysio moest het goed komen. En dansen kon ik tot mijn grote verdriet wel vergeten.

kamp   zesde klas
kamp zesde klas, ik met kort haar rechts

We hadden de eindmusical en ik had al mijn pijlen op de hoofdrol gezet, helaas ging deze aan mijn neus voorbij, en mocht ik alleen 3 minuten dansen als bosgeest. En verder mocht ik souffleren. (Weer een droom aan diggelen)
Ik deed niet veel in de schoolvakantie, en ging na de vakantie met een lederen rugtas naar de middelbare school. Ik leerde nieuwe kinderen kennen,en maakte nieuwe vriendinnen. Liet ik mij op de basisschool nog op mijn kop zitten, dat was nu voorgoed voorbij.

zomer 2016
Wham

We dansten op Wham, wake me up before you gogo en Freedom. En ik viel als een blok voor frontman Simon le Bon van Duran Duran, met een grote poster van hem boven mijn bed viel ik in slaap, geen jongen voldeed aan mijn hoge eisen die ik stelde dankzij Simon. 

zanger Duran Duran
Simon le Bon

Eind van dat jaar bracht Bob Geldof samen met Midge ure Band Aid uit met Do they Know its Christmas, jullie begrijpen, ik smolt bij het stuk 

“it’s hard

But when U’re having fun

There’s a world outside your window
And it’s a world of dread and fear

Where the only water flowing

Is the bitter sting of tears”

Ook Wham bracht een kerstplaat uit namelijk Last X-mas, en smolten we van Careless Whisper van George Michael.

Naast Duran Duran en Wham, kwam Madonna de top 40 binnen met Holliday… Volgende week 1985 en de invloed van Madonna op mijn leven.

Hier de beste platen van 1984.

Welk nummer vind jij leuk en wat herinner jij je van 1984

http://www.top40.nl/bijzondere-lijsten/top-100-jaaroverzichten/1984

 

16 thoughts on “Lazy Sunday #54

  1. 1984.. toen was ik 7. Ik weet nog niet meer wat ik vorig jaar deed, laat staan wat ik 32 jaar geleden deed hahahaha. Zo leuk dat je die dagboeken hebt en alles zo precies kan teruglezen. Ik heb alles uit die tijd weg gedaan, veel te bang dat iemand het zou lezen ๐Ÿ˜”.
    Maar dit is echt weer leuk om te lezen ๐Ÿ˜˜

    Liked by 1 persoon

  2. Goede morgen Natasja. Wat een mooi geschreven, nostalgisch zondags log alweer met prettige maar ook heftige herinneringen, wat een bewogen jaar was het! Goed dat jij toen dagboeken bijhield en ze ook hebt behouden, zo weet je nog perfect wat in dat bewuste jaar allemaal is gebeurd…

    Liked by 1 persoon

  3. De song die mij de Top40 in heeft getrokken staat in dit jaar, in deze lijst, vervolgens zie ik ook dat dankzij mijn moeder met name toen nog, ik mijn eerste top40 singles heb mogen aanschaffen, hahahaha Sheila E. The Belles of St. Mark, of vrouw, lol… later won ik de lp van haar, witte cover weet ik nog, maar die is niet meer, ligt al jaren bij de kringloop, ja daar heb ik nu wel spijt van eerlijk gezegd, ik had niet eens zoveel lp’s omdat wij over gingen naar de cd’s natuurlijk, maar een hoop heb ik weggedaan, behalve… Madonna! En WHAM! whaaaaaahahahaha ik was eerst fan van George overigens en Madonna zou mij pas later pakken, echt pakken, met Like a Virgin, maar dat is volgend jaar ๐Ÿ˜›

    Ik had trouwens een hoofd bij rol in onze musical, wat betekende dat ik bij bijna elke scene op het podium aanwezig was, maar slechts 3 zinnen tekst had, maar wel als laatste eindigde in bruidsjurk omdat ik diegene was die ging huwen en de rest werd toen bijrol ๐Ÿ˜‰

    X

    Liked by 1 persoon

  4. Een mooie terugblik in je leven, zo helpt een dagboek goed mee om te herinneren.
    1984, ja herken wel verschillende dingen van tv, maar werkte toen l volop en was weinig thuis. Hans

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

