Vrede 2017

 

Vrede we willen het allemaal, als ik de verhalen zo hoor, en toch staan we verder af van elkaar dan ooit. Wat verstaan we onder vrede als we vaak niet eens de vrede kunnen bewaren bij de mensen die ons lief zijn? Of anders gezegd, de mensen die ons lief zouden moeten zijn?

Ik denk dat Ego, een belangrijke reden is dat de vrede niet altijd bewaard wordt. Een andere mening kan tot discussie leiden, en zelfs tot een breuk. Vrede we zijn volgens de statistieken al 72 jaar bevrijd van de tirannie, dictator, moorden, medische experimenten onder leiding van Josef Mengele en het voornemen van een rijk en ras nl het Arische ras.

Dat ras daar heb ik altijd mijn vraagtekens bij, naar mijn mening is het menselijk ras maar een ras, en dat we allemaal een ander kleurtje hebben doet na mijn mening niets af van het feit dat we allen afstammen van het menselijk ras, misschien stammen we wel af van de aap, en dan nog zijn we dus nog steeds een ras.

Maar goed ik dwaal af. We zijn 72 jaar bevrijd, we leven niet meer in angst, er zijn geen mensen die meer moeten onderduiken, en er worden geen mensen meer gefolterd, als slaven behandeld, en er worden geen medische experimenten uitgevoerd. En dat ene rijk, dat is er ook niet. Of toch wel?

Worden we niet met zijn allen elke dag, elk uur, beïnvloed door de media? En wat verteld die media ons eigenlijk? Toch ook alleen dat wat zij willen dat we horen? Of ben ik nu te wantrouwend? Mensen met een andere mening worden vaak weggezet als, dom, fascistisch, rechtsradicaal. En we laten het gebeuren.

Ik denk even terug aan 15 jaar geleden, toen Pim Fortuyn furore maakte in de Nederlandse politiek, hij was geliefd, werd verketterd, en uiteindelijk vermoord. En dan denk ik dat er in meer dan 2000 jaar eigenlijk niets veranderd is. Want wie op de barricade gaat staan, moet niet bang zijn dat zijn kop er afgehakt wordt.

Vrede we willen het allemaal, maar ons ego opzij zetten is nog steeds heel moeilijk.

Misschien moeten wij mensen eens beseffen dat we conflict wezens zijn, dat we niet in staat zijn om alleen maar vredelievend te zijn, misschien dat acceptatie een begin is van een mooi en vreedzaam leven.

 

-Ihr glaubt zu Töten wäre schwer
Doch wo kommen all die Toten her- RAMMSTEIN

8 thoughts on “Vrede 2017

  1. Ik zat al te denken, leven we wel in vrijheid? Soms denk ik weleens… we zitten er middenin, alleen op een andere manier, sociale media inderdaad. Daarom volg ik weinig, zo nu en dan, om op de hoogte te blijven wat er speelt, maar verder?

    Vrijheid blijheid, maar ook, wij zijn nog gezegend, het kan nog erger.

    X

    Liked by 2 people

  2. Mooi geschreven. Ik denk dat vrijheid iets anders is voor elke persoon, ook omdat er nog steeds zoveel oorlog en onderdrukking is in deze wereld. Respect voor elkaar heeft een grote invloed op vrijheid, want dat is precies waarom er zoveel haat is, mensen respecteren elkaar niet. Zo jammer!

    Liked by 1 persoon

  3. Vrede betekent voor mij alles wat geweest is (te durven) loslaten en van daaruit zonder wrok verder. De meeste mensen kunnen dat, ik wel in ieder geval. Maar altijd zijn er mensen die dat niet kunnen en daardoor wordt alles beïnvloedt. Voor mezelf leef ik in vrede. Ik gun dat anderen ook.

    Liked by 1 persoon

  4. Mijn ouders hebben de oorlog aan de lijve meegemaakt, zelf heb ik het verdriet gevoeld wat ze hadden over het verlies en angst.
    Het is goed dat we blijven herdenken, want het speelt nog steeds. Hans

    Liked by 1 persoon

  5. Goede morgen lieve Natasja. Wat een mooie, heel ware bedenkingen heb je bij de vrede geplaatst, daar heb je heel goed over nagedacht. Accepteren dat we allemaal verschillend zijn maar ook gelijk want we zijn allemaal mensen, ongeacht onze kleur, godsdienst of overtuiging zou al een heel grote stap in de goede richting zijn. Weigeren aan haat mee te doen, weigeren om achter één of andere vlag te lopen en iedereen in zijn waardigheid laten is dat ook.
    Edoch, als ik zo naar de wereld kijk is er niet veel om over te jubelen, al die oorlogen en conflicten blijven maar duren, we leren het precies nooit…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

