Ziek, werkloos, wat nu?

Ook werklozen kunnen ziek worden, wat moet je dan doen?
Je kunt je gelijk ziek melden via de website van het UWV. Dan zet je je eerste ziektedatum daar in, en vermeld je wanneer je denkt beter te zijn, en de reden van je ziek zijn. Als je langere tijd ziek bent, hoef je geen datum in te vullen wanneer je beter zou kunnen zijn. Daarna krijg je en digitaal en via de post een brief van het UWV, met daarbij de bevestiging wanneer je ziek werd, en wat te doen als je weer beter wordt. Daarna wordt je eens in de 6 weken geloof ik gebeld door iemand van de ziektewet, die dan vraagt hoe het met je gaat, of je al weer kan werken, of dat je passend werk kunt doen. Als je nog niet kunt werken maar passend werk kunt doen, dan krijg je een formulier thuis gestuurd, die je moet invullen als je solliciteert op passend werk, dat kan vrijwilligerswerk zijn, maar dat kan ook totaal iets anders zijn dan wat je voorheen gedaan hebt, maar wat op dat moment van ziekte bij je past. Nu moet je natuurlijk geluk hebben dat een werkgever een zieke werknemer aan wilt nemen voor een reintegratietraject, ik heb daar nog geen enkele goede ervaring mee. De werkgever haakt naar mijns inziens gelijk af, als je eerlijk verteld dat je moet reintegreren. Nu zijn er ook reintegratiebureaus, maar als je daar aan meld moet je via het UWV een verklaring krijgen, en aangezien de mails die je het UWV stuurt pas gelezen wordt als je zelf belt, en daar nog steeds geen hulp bij krijgt schiet dat niet echt op.

Op een gegeven moment krijg je een oproep om naar het spreekuur van een (afgekeurde) arts te komen. Die stelt je vragen, onderzoekt je, en bepaalt dan wanneer je evt weer beter gemeld kan worden.
Daarna hoor je op een paar telefoontjes van max 6 minuten na helemaal niets van de ziektewet.
Het is lastig met een beperking ergens te gaan werken, waar men verwacht dat je je voor de volle 100% inzet. Het is raar dat het UWV totaal niet tussen de zieke werknemer en de werkgever zit. De kloof is naar mijns inziens erg groot.

Na ongeveer 8 maanden, wordt je weer bij de bedrijfsarts geroepen, die je weer vragen stelt en onderzoekt. Deze bedrijfsarts maakt daarop een rapport en stuurt dat door naar degene die beslist over je ziekmelding. Het rapport wordt door het systeem gehaald, en dan komt er uit of je in de ziektewet kan blijven, of dat je weer beter gemeld kan worden.
Als je weer beter gemeld kan worden, kom je weer in de WW, en moet je dat dus weer aangeven bij het UWV en moet je weer elke maand minimaal 4 sollicitaties doen.

Als je bijna twee jaar ziek bent, moet je weer gekeurd worden, en als je afgekeurd wordt ga je de WIA, in. Let wel: In deze tijd zal je niet heel snel afgekeurd worden.

Mijn ervaring is dat er heel veel langs elkaar heen gewerkt wordt en dat deze cases een betere aansluiting moeten vinden en krijgen mbt de werkgever.

14 thoughts on “Ziek, werkloos, wat nu?

  1. Goede morgen Natasja en een fijne week gewenst. Oei, dit is een wel heel grote rompslomp, hoe geraak je daar nog aan uit? Dat de instanties naast elkaar werken maakt het er ook al niet gemakkelijker op. Heb jij die hele calvarieberg moeten doorstaan? Dan heb ik grote bewondering voor jou dat je nog steeds de moed niet hebt verloren!

    Liked by 1 persoon

  2. Tsjah, en als je wel wilt werken betaald, doen ze ook niets omdat je cv niet goed is… als manager huishouding en moeder zijn heb je niks.. de zwaarste baan ter wereld, respect voor die moeders die dan ook nog werken, al vermoed ik soms dat ze het express doen om aan thuis te ontsnappen 😛 whahahaha 😉

    Leuk is anders… absoluut… ik wilde dus terug naar het UWV, om dan uiteindelijk proberen in die WIA te komen, want dan ontvang je gek genoeg meer geld dan met een bijstand… klopt toch ook niet…

    X

    Liked by 1 persoon

      1. ja echt he? Ik ben echt van mijn a propos af alleen dankzij de kortsluiting, dan denk je, ik heb alle tijd om, maar omgekeerd is er gebeurd, stress… omdat je niemand of iets kan bereiken, en de puinhoop als jij nu zou komen om koffie te drinken of thee? Dan schrik jij je het lamlazerus 😉 En ik heb het geprobeerd hoor via sociale zaken, ik ben dus afgekeurd, maar mocht niet terug naar het UWV, en mijn bijstand blijft ook… ik snap er geen klote van, dan zou ook hier ergens een omschakeling in moeten komen?

        Liked by 1 persoon

  3. Het lijkt mij verschrikkelijk om hier in te zitten en ik vind het erg dat mensen die er niet om vragen mee moeten dealen. Het lijkt mij elke keer weer een soort bewijs wat je moet leveren dat je echt niet 100% kunt werken.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

