Mijn Trots #2

Mijn trots #1

Met heel mijn hart hou ik van hem. Hij is immers mijn jongste. Het houden van hem zit net als met de oudste, met draadjes vanuit mijn hart en hele wezen, aan hun vast. Ik voel ze, ik begrijp ze. Als ze pijn hebben dan heb ik dat ook, als ze verdrietig zijn, heb ik ook verdriet, en als ze blij zijn lach ik met ze mee.

Mijn jongste zoon, vandaag is hij jarig, hij mag 11 kaarsjes uitblazen. En hij is zo leuk en grappig. Hij trekt zijn eigen plan en gaat niet mee met de meute. Hij heeft een eigen mening en daar kan niemand hem van af brengen, en ik maak de lekkerste omeletten, volgens hem.

Hij komt met veel weg, ach hij is nog maar klein, zeg ik dan, maar ik besef ook wel dat mijn oudste op die leeftijd door mij al groot genoemd wordt. Gek hoe je veranderd. Maar het is ook zo dat je in het moederschap ook door groeit. Je weet dat het meeste wel goed komt.

13 november 2005 ik was net 3 dagen 34, toen ik de zwangerschapstest deed. We hadden de dag ervoor sinterklaas van de kade opgehaald, met onze zoon die 6 dagen later 3 jaar zou worden, en ik voelde terwijl ik daar stond, van die plopjes in mijn buik, en ik wist gewoon dat het weer zover was. En die zondag kreeg ik het bewijs. Blij liep ik de trap af naar beneden en vertelde het mijn man.

Ook deze keer voelde ik mij niet zo prettig, gelukkig geen krampen, maar wel bronchitis, griep, veel bloedneuzen en veel overgeven. Eigenlijk voelde ik me de hele zwangerschap niet fijn. En een ieder riep maar dat ik er zo goed uitzag, ik dacht echt dat ze mij in de maling namen. Wat voelde ik mij beroerd. Met 26 weken was mijn bloeddruk alweer te hoog, en moest ik rustig aan doen. En met 32 weken moest ik vanwege mijn hoge bloeddruk naar de gynaecoloog, die een echo maakte. Ik wilde weten wat het werd. En hij vertelde me dat ik weer een zoon zou krijgen.

Het was een snikhete zomer al, gelukkig hadden wij achter in de tuin een zwembad waar ik heerlijk in poedelde om even op temperatuur te komen. Mijn oudste sliep nog regelmatig in de middag, soms wel 3 tot 4 uur en dan kon ik lekker bijkomen.

De dag voor de bevalling gingen we naar het muiderslot, en wat voelde ik mij beroerd, hoofdpijn, flitsen, buik alles deed pijn, en het was heet, en wat moest ik lang in de rij wachten voor de hernieuwde opening van het muiderslot, maar ik stond er.

De volgende dag moest ik naar het ziekenhuis, te hoge bloeddruk, en na enkele onderzoeken besloten ze dat de baby gehaald moest worden. Na een weeenstorm kwam Michiel in een recordtempo van drie kwartier op aarde.

Helaas moest hij in het ziekenhuis blijven omdat ie een bacterie had, maar na 5 dagen mochten we eindelijk naar huis. Hij was een makkelijke baby, die uren op je schoot zat. Zo hongerig als zijn broer was, zo tevreden was Michiel. Hij keek van een afstandje wat er gebeurde.

Hij speelde later graag met zijn grote broer, en toen ze wat ouder waren maakten ze samen met vriendje hutten, en dan mocht Michiel altijd mee. Ze sliepen samen op een kamer, maar ze speelden ook vaak apart van elkaar met vriendjes.

Michiel had het niet zo moeilijk op de kleuterschool, hij vond het heerlijk, hij kreeg gelijk een vriendje en die twee waren lange tijd onafscheidelijk. Pas in groep 4 bemerkte ik dat Michiel niet zo makkelijk was als ik dacht. Tenminste ik had geen kind aan hem, maar de juffen op school blijkbaar wel. En echt ik snapte er niets van.

Hij vindt lezen heerlijk, maar ook computerspelletjes en Starwars vindt ie geweldig.

Nu is mijn lieve jongste zoon 11 jaar. En ik heb hem zo lief, als de eerste dag dat hij in mijn buik zat.

 

21 thoughts on “Mijn Trots #2

  1. 11… nu beiden echt in de tiener tijd aan het belanden, hahaha van harte gefeliciteerd en ja heel mooi geschreven weer! De liefde voor onze kinderen is nu eenmaal zo, dat kan men pas weten als ze zelf een kind krijgen, heb het bij mijn nicht ook zien gebeuren πŸ˜‰

    Ik ken trouwens nog iemand die een zwangerschap heeft gehad en zich 9 maanden rot heeft gevoeld, zij heeft daarna dan ook echt geen kind meer gewild en is er ook niet gekomen omdat zij ver van de roze wolk vertoefde, ze was blij toen haar dochter eruit was, hahaha

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Dat is Anita ook met haar dochter, maar toch niet, ik zie haar ook nog toen ze zwanger was, ze was echt niet gelukkig πŸ˜‰ En ik, ja hier dito… al heb ik een vrij goede kort, maar goede zwangerschap gehad. En van jou, ja natuurlijk! Wat als je nu zou ondervinden dat je per ongeluk nog een keertje zwanger zou zijn? Daar denk ik weleens over na, het kan nog… hahaha

        Liked by 1 persoon

  2. Goede morgen lieve Natasja en een heel fijne nieuwe week gewenst.
    Wat een mooi log pende je hier neer over de jongste kroost, met zijn ups en zijn downs maar met heel veel liefde in je hart voor deze heerlijk schavuit!
    Ik ben een dagje te laat met mijn wensen, maar ik denk dat het nog net kan:

    Ik wens je slingers en ballonnen,
    hele stapels boekenbonnen,
    telefoontjes, ansichtkaarten,
    hagelwitte slagroomtaarten,

    heel veel handen, knuffelzoenen,
    paardrijlaarzen, voetbalschoenen,
    posters, pennen, partytenten,
    hier en daar wat losse centen,

    een nieuwe fiets, een nieuwe kamer,
    zo’n idiote opblaashamer,
    tulpen, rozen en seringen…..

    Een heel nieuw jaar met dat soort dingen!
    Β© mimi

    Liked by 1 persoon

  3. Van harte gefeliciteerd met je zoon, een elfje.
    Wat je schrijft klopt, als je kind verdriet heeft of geluk deel je dat met ze.
    Leuke foto’s, kan begrijpen dat je trots op hem bent. Hans

    Liked by 1 persoon

  4. Goede morgen lieve Natasja. Al wat bekomen van het leuke verjaardagsfeest? Het zal wellicht in je doosje met mooie herinneringen terecht zijn gekomen en in dat van je zoon ook! Aan je foto’s op FB te zien had hij de tijd van zijn leven, heerlijk!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

