Failliet!

 

Het gaat de goede kant op! We zijn uit de crisis! Het zijn hoopvolle berichten die je hoort op het journaal en leest in de krant en op internet.

Maar hoe kan het dan dat een warenhuis als V&D toch nog even op de valreep in 2015 failliet verklaart is?

En zo zijn er de afgelopen jaren heel veel grote bedrijven omgevallen, gekrompen, overgenomen en noem het maar op. Niemand lijkt de crisis op een normale manier te kunnen overleven.

Ergens snap ik het wel dat er zoveel grote bedrijven omvallen. Ik wil echt niet de econoom uithangen en zeggen dat ik verstand van zaken heb, maar  als consument kan ik toch al heel lang niet echt meer tevreden zijn met het aanbod wat de winkels geven.

Als ik vroeger naar V&D ging, dan kon ik daar uren lopen en snuffelen, even bij de kleding kijken, de panties, Sokken, en schoenen, maar vooral bij de uitgebreide collectie dvd en cd’s die ze hadden. O ja en dan ook nog het mooie beddengoed wat ze hadden, wel een halve afdeling vol, waar je heerlijk kon struinen, op zoek naar een dekbed wat bij jou past. De laatste jaren vond ik V&D erg achteruit gegaan. Ze hadden van alles niets zei ik weleens. De halve afdeling beddengoed werd een minihoekje, met allemaal dezelfde dekbedden. De cd’s en dvd’s dat was ook niet veel meer. En de prijzen waren ook nog eens hoog. Naar het prijzencircus hoefde je ook niet meer te gaan want de aanbiedingen waren natuurlijk geen aanbiedingen. Dvd’s werden duurder gemaakt en dan was de aanbieding 3 halen 2 betalen, uiteindelijk betaalde je hetzelfde of nog meer voor de dvd’s. Misschien is het de arrogantie van de directie, dat zij denken dat de consument dat niet doorheeft en blind is voor het woord aanbieding? Ik weet het niet. Het feit is, dat ze nu dus failliet zijn.

Zo heb je in Muiden de Maxis zitten. Ik ging daar vroeger graag heen, het was een grote winkel en die had ook echt veel producten te bieden, voor een leuke prijs. Kleding, schoenen, leren jassen, uitgebreide platencollectie, uitgebreide audio hoek en witgoed hoek, en dat allemaal voor mooie prijzen. Ook de boodschappen die je daar haalde waren goedkoop, en hoe leuk was het dat er altijd wel een tentje stond met lekkere gebakken/gekookte producten. Als we mijn vader kwijt waren, dan moesten wij daar zoeken, want dan stond ie weer bij zo’n tentje te smullen. En vaak kocht je zo’n product dan ook nog. Het was een middagje uit, en als we er dan uit waren, mocht ik een milkshake of een softijsje. Bij de Maxis hadden ze ook een restaurant, ingedeeld in verschillende landsoorten. Zodat je 3 gedeeltes had geloof ik, waar je Indisch kon eten, ik geloof ook ergens Italiaans, en Nederlands dacht ik. Ook dat werd regelmatig gedaan en het was goed te eten, voor weinig geld. Nu is de Maxis onderverdeeld in van Haren, de C1000, een dierenwinkel, een Burger king, echt van die winkels waarvan je denkt, zo daarvoor ga ik eens lekker naar de Maxis, voor deze exclusieve winkels die je nergens anders ziet.

En dat is ook het hele probleem. Het maakt niet uit naar welke stad je gaat, zelfs niet naar welk land, want de eenheidswinkels staan voor je klaar. H&M, Kruidvat, Superstar, Steps noem het maar op. Primark is geloof ik nog niet overal in het land, maar dat zal ook niet lang meer duren, zag dat er in de Bijenkorf van Arnhem nu een Primark zat. Ik hoop dat jullie er blij mee zijn. Ik ben er een of twee keer geweest, maar oh wat een vreselijke winkel is dat. Ik kan er niet slagen, het is niet mijn stijl, en als ik al een winkel binnenkom waar ik 50 dezelfde rokken, broeken, jurken, topjes, aan een rek zie hangen dan ben ik al genezen. Mijn hersenen kunnen dit niet verwerken. Het is goedkoop, maar dat zie je aan de kleding ook echt wel af. Ik heb er twee jaar geleden voor mijn jongste zoon een zwarte broek gekocht ( die was in heel Almere nergens te vinden, maar wel bij Primark) en een bruine broek. De bruine broek werd zijn lievelingsbroek, waarom? Mr Bean had ook zo’n broek!

27 gedachten over “Failliet!

  1. ’t is inderdaad in elke stad hetzelfde: de grote winkelketens hebben het voor het zeggen.
    ’t is allemaal en overal hetzelfd! 😥

    maar ..
    ik ben er zeker van dat de kleine zelfstandige, met zijn/haar eigen, originele creaties weer hun opwachting gaan maken!
    ’t kan mss nog een paar jaar gaan duren, maar .. het gaat gebeuren!
    mark my words! 😉

    Geliked door 1 persoon

  2. Het is een beetje de combinatie van heel veel dingen samen. Warenhuizen willen meer en meer concurrentieel zijn qua prijzen, vaak ten koste van het personeel dat er werkt (minder personeel, meer stress, hogere eisen). Goedkope ketens proberen de klassieke winkels onderuit te halen. De consument wordt alsmaar veeleisender,…

    Geliked door 1 persoon

    1. Dat komt ook door die consumentenprogramma’s: “gewoon korting eisen” En idd er is vaak te weinig personeel. Ik stond eens een kwartier alleen bij de kassa te wachten en zag nergens personeel. Ik heb het product weggelegd en ben zonder iets naar buiten gegaan. Ik zeg verkeerde bezuinigheid.

      Like

  3. Wow, je hebt ondanks je je nog steeds niet lekker voelt, toch weer een mooi én raak log gepleegd lieve Natasja! Ik geef je bij deze over de gehele lijn gelijk al ben ik zelf niet de shopper in huis maar mijn Lefla.
    En blij dat ik een steuntje in de rug voor jou beteken want daar zijn vrienden voor…
    Sommige “vrienden’ zijn als de schaduw
    je ziet ze alleen als de zon schijnt.
    Anderen zijn als de zon zelf,
    ze komen als het donker is!
    Hou je taai meid; ik duim er voor dat je er snel weer boven op komt!

    Geliked door 1 persoon

  4. Ik loop daar dus ook tegenaan en steeds vaker wordt er bij ons thuis via ebay of etsy unieke items aangeschaft. Soms sta ik er zo van te kijken, dat zelfs met invoerrecht je of gelijk of niet iets over de winkelprijs zit.. En dat snap ik niet.
    Ik hoop dat er weer gezellige boetiekjes en snuffelzaakjes de opmars maken! Dan zou een dagje winkelen weer echt gezellig zijn

    Geliked door 1 persoon

  5. Die zwarte broek kun je kopen bij Broeken Binkie, doe Johan de groeten van mij. Ze hebben daar altijd wel een broek te vinden. En daarom kun je ook beter naar de wat kleinere winkels gaan. die hebben tenminste nog oog voor de mensen.

    Love As always
    Di Mario

    Geliked door 1 persoon

      1. Ook een beetje eigen belang, want daar haal ik mijn broeken ook altijd. Hij heeft ook nog vaak vip koopavonden… met 20% korting… altijd meegenomen.

        Love As Always
        Di Mario

        Geliked door 1 persoon

  6. Ik denk dat er uiteindelijk 2 type winkels overblijven. De eerste inderdaad de grote ketens waar jij het over hebt… eenheidsworsten zodat iedereen precies weet wat je er kan kopen. Het probleem van de V&D was namelijk wel dat ze niet meer een duidelijk assortiment hadden en al helemaal geen duidelijke doelgroep..

    De tweede soort die opkomt en overblijft zijn de ambachtelijke winkels, de kleine ondernemers. In het middensegment gaat er nog veel meer wegvallen ben ik bang.

    Geliked door 1 persoon

  7. Nu valt Manfield, die oa dus Scapino onder beheer heeft ook om…. Hoorde ik gisteren op het nieuws.. nog eentje, niet dat ik er vaak kom, maar het is zo gek, en wat je zegt, vroeger kon je uren zoet zijn op de cd en dvd en boeken afdeling alleen al, nu is het zoeken waar de agenda’s liggen, laat staan hoe klein de hobby afdeling is geworden qua verf en canvas, gewoon niet leuk meer, ze dwingen je gewoon om online te gaan bestellen…. een foute insteek als je het mij vraagt.

    Overigens ook in de kledingwinkels is dat zo, ik pas liever namelijk, ik wil voelen, zien, het aantrekken voor ik weg loop uit de winkel… maar soms? Nee, sorry, misschien via onze website… ja dan ben ik al geweest hoor.

    X

    Geliked door 1 persoon

  8. Volgens mij probeerde vd een soort bijenkorf te worden. Maarja dat is zeker in crisis natuurlijk niet handig. Ik houd zelf niet van winkelen. Al vind ik het hier wel iets leuker. Er is veel meer variatie in prijs en aanbod. Wel goed zoeken en weten waar te gaan. Bij Primark ben ik nooit geweest. Maar zal zeker ook niet mijn winkel zijn.

    Geliked door 1 persoon

  9. Mooi gezegd. Ik denk ook wel eens terug hoe de V&D was en uiteindelijk werd. Onderschatting van de klant door het management.
    Het goede is dat dankzij de eenheidsworsten, de kleine winkeltjes met leuke, eigenzinnige spulletjes ineens veel meer levensvatbaar zijn geworden. Mensen willen niet dezelfde jurk, maar iets brocants, of hippies, of chic… Elk nadeel heeft zijn voordeel, zei een grote filosoof ooit. 🙂

    Geliked door 1 persoon

  10. Oh wat ben ik blij dat ik niet meer alleen ben… Vind de Primark ook een verschrikking en je moet nog goed opletten ook… Niet altijd goedkoper dan bv een hema…
    Je mag zeker niet vergeten dat het online shoppen heel veel winkels de das omdoet…
    Jammer, want leuke boetieks krijgen zo geen kansen meer!
    🙂

    Geliked door 1 persoon

  11. V&D is failliet en dat is best wel hun eigen schuld. Ik ben super tevreden met Haarlem als winkelstad, heel veel boetiekjes! Natuurlijk ook de grote ketens, maar er zijn ook heel veel kleine unieke zaakjes te vinden. Heerlijk 🙂

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie