Je kunt mijn rug op #1

De reden dat ik vorig jaar aan Natasja’s Lifestyle begon is vanwege mijn rug problemen. Ik heb het er al vaak over gehad, dat ik door mijn rug ben gegaan en dat ik twee keer geopereerd ben. Nu wil ik mijn ervaring vanaf het begin eens gaan delen. Waarom? Omdat ik vaak met vragen zat die niet beantwoord werden. Dat ik door artsen niet serieus genomen werd, met alle gevolgen van dien. Wees gerust ik zal er niet elke dag over bloggen, maar ik ga er een keer in de week een item over maken, zodat jij als je een problemen krijgt met je rug, of misschien heb je ze al, met wat minder vragen zit dan ik toen. En je mag mij ook altijd advies vragen. Let wel: ik ben geen arts, en zal dus advies geven op basis van mijn ervaringen.

Als jong meisje hield ik erg van dansen. Ik zat op jazzballet, en was heel erg lenig. Ik trainde elke dag, om mijn spieren soepel te houden, en dat waren ze hoor, de split, de spagaat, benen in mijn nek, je kon het zo gek niet bedenken. Was ik aan het dansen en ging ik door mijn enkel? Dan ging ik gewoon door, bezeten was ik. Het gevoel van vrijheid en geluk kreeg ik door het dansen.

Ik was 12 jaar toen ik last van mijn rug kreeg. Toen ik naar de huisarts ging, zei hij: doe je aan ballet? Toen ik ja knikte, antwoordde hij dat mijn rugklachten kwamen omdat mijn rug zo hol was. En dat terwijl er op ballet zo op getraind werd. Op een röntgenfoto (ja echt waar het was de jaren ’80) werd er een verdraaide wervelkolom vastgesteld. Wat het inhield? Geen idee, nog niet hoor. Maar ik moest naar fysiotherapie, en balletten was eigenlijk geen optie meer voor mij. Mijn rugpijn werd minder, en ik deed ook niet meer aan sport. Natuurlijk danste ik nog wel op mijn kamer of tijdens gym ( kreeg ik weer een bal op mijn kop) maar ik zat niet meer op ballet. Ik was nog steeds erg lenig, en hoefde daar niet veel voor te doen.

Ik heb toen lang niet meer gesport en ben weer op mijn 21e jaar begonnen met fitness. We hadden een gezellig groepje, en deden circuit, dat hield in dat we na een paar minuten weer naar een ander apparaat moesten om oefeningen te doen, het stimuleerde enorm, ik was al snel erg gespierd (dat krijg je als je geen gram teveel aan je lijf hebt, en dat terwijl ik cola, marssen, hamburgers naast mijn gewone eten at). Ik weet nog dat we toen een keer een vet meting hadden en dat mijn vet percentage 18% was, net op het randje. 10 jaar later zat ik op 33% ik bedoel maar. Het was mijn bouw en ik was ook niet heel erg fanatiek aan het fitness, ik geloof 1 of 2 keer in de week.

Fitness heb ik lang volgehouden, totdat ik in 2008 de Wii ontdekte, en met Wii Balance behoorlijk in balans raakte. Hoe dat vertel ik je volgende week!!

20 thoughts on “Je kunt mijn rug op #1

  1. Dit klinkt als mijzelf, ik heb ook op jazz ballet gezeten en ondanks dat ik toen al ‘log’ was, was ik zo lenig als wat, hahahaha niemand die dat begreep en ik hoefde er dus ook niks voor te doen… dat is nu helaas anders.

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben nooit lenig geweest en ben pas begonnen met sport toen ik net 32 jaar was. Ik hoef alleen maar naar een Mars of hamburger te kijken en ik word al dik hahaha.
    Ik kijk uit naar het vervolg!

    Like

  3. Ik ben echt totaal niet lenig. Zou dat wel graag willen zijn. Dat ik niet weer de enige ben die de handen niet naar de grond kan krijgen met gestrekte benen… Volgens mij zijn de risico’s van ballet of met name turnen nu wel beter bekend denk je niet? Zouden ze extra op de rug letten nu bij jonge meisjes?

    Liked by 1 persoon

  4. Wat goed dat je zo’n item aan het maken bent! Ik denk dat veel mensen daar iets aan kunnen hebben. Herkenbaar je verhaal over jazz ballet! Ik heb zelf ook heeeel veel gedanst. Ik ben jaloers op je bouw hoor, hihi. Als ik dat allemaal eet, dan ben ik bol.com denk ik! Lijkt me zo naar om altijd rugpijn te hebben. Wel goed dat je gefitnisst hebt en de wii, ik heb daar ook echt enorm veel plezier van gehad. Op het moment doe ik medische fitness, yoga en heel af en toe als het gaat, ga ik een klein rondje joggen met Rover.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

